تأثیر واقعیت مجازی بر کاهش میزان اضطراب کودکان دبستانی
تأثیر واقعیت مجازی بر کاهش میزان اضطراب کودکان دبستانی
دوره 2، شماره 17، آذر 99، صفحه 83 - 56
نویسندگان : مهدی احمدوندقلعه نو * و افسانه علیزاده اصلی

چکیده :
یکی از زمینه‌های مهم کاربردی فناوری واقعیت مجازی کمک به بیمارانی است که دارای مشکلات روانشناسی مانند درد، افسردگی، اضطراب، استرس ناشی از بیماری‌های صعب‌العلاج، ترس از ارتفاع و یا فوبی های خاص و ... می‌باشد. هدف از این پژوهش تأثیر واقعیت مجازی بر کاهش میزان اضطراب با زیر مقیاس‌های آن ازجمله اضطراب اجتماعی، اضطراب جدایی، نشانه‌های جسمانی و اجتناب از آسیب در کودکان دبستانی می‌باشد. جامعه آماری پژوهش شامل 24 نفر از کودکان بین 7 تا 15 سال مراجعه‌کننده به دو مرکز مشاوره در منطقه 18 تهران بودند که با توزیع پرسشنامه مقیاس چندبعدی اضطراب کودکان- مارچ وهمکاران و با استفاده از عینک واقعیت مجازی به همراه برنامه‌های آرمیدگی میزان اضطراب آن‌ها موردسنجش قرار گرفت. سؤال‌ها با استفاده از نرم‌افزار 23 spss و تجزیه‌وتحلیل کوواریانس (آنکوا) مورد آزمون قرار گرفتند. یافته‌ها، نشان داد که واقعیت مجازی بر کاهش میزان اضطراب کودکان 7 الی 15 سال در سطح معناداری 05/0 برابر با 922/0 می‌باشد و در سطح اطمینان 95% می‌توان نتیجه گرفت که واقعیت مجازی بر کاهش میزان اضطراب در کودکان معنادار و تأثیرگذار است. درمجموع، نتایج حاصل از تجزیه‌وتحلیل داده‌ها نشان داد که این فناوری می‌تواند تأثیر معناداری در کاهش اضطراب در کودکانی پسر دبستانی داشته باشد. با توجه به افزایش روزافزون اضطراب به دلایل گوناگون در کودکان مخصوصاً اضطراب جدایی، اضطراب مدرسه هراسی و اضطراب اجتماعی و تأثیر این اختلالات بر فرایند زندگی کودک استفاده از این فناوری برای درمان توصیه می‌شود.

واژگان کلیدی :
واقعیت مجازی- اضطراب -کودکان