واکاوی بازاریابی شبکه‌ای در فقه امامیه
واکاوی بازاریابی شبکه‌ای در فقه امامیه
دوره 3، شماره 24، تیر 1400، صفحه 14 - 1
نویسندگان : خیریّه جمالی و محمّدمهدی کریمی نیا * و مجتبی انصاری مقدم

چکیده :
بازاریابی شبکه‌ای نوعی بازاریابی است که در آن، تولید یا توزیع‌کنندگان، شبکه‌ای مستقیم از مشتریان را، برای فروش کالا یا خدمات پدید می‌آورند. که در کنار آن عیب‌ها و مزیت‌هایی پدید آمده است؛ شرکت‌های هرمی صورتی از بازاریابی هستند که سبب اخلال در نظام اقتصادی می‌شوند. رشد فزاینده انواع مختلف شرکت‌های بازاریابی شبکه‌ای و شرکت‌های هرمی سبب بروز نگرانی‌هایی در خصوص آثار آنها بر تعاملات اقتصادی و اجتماعی گردیده است. هدف از این تحقیق شناخت بیشتری از عملکرد بازاریابی شبکه‌ای در مقایسه با تجارتی که در شرع اسلام آن را جایز دانسته‌اند. از جمله پرسش‌های مهم قابل طرح درباره‌ی فعالیت چنین شرکت‌هایی، در خصوص وضعیت خصوصی این شرکت‌ها و درآمد حاصله از فعالیتهایشان است. در این مقاله با بررسی منابع مکتوب، تفاوت‌های اصلی شرکت‌های هرمی و بازاریابی شبکه‌ای، توضیحات لازم مبذول شده است. با توجه به شرایط نوین در تجارت و قرادادهای خرید و فروش، روش‌های جدیدی هم برای بازاریابی جهت فروش محصولات، به وجود می‌آید، و همچنین این مسئله از دیدگاه مراجع تقلید و شورای نگهبان و قانون اساسی و همچنین پیشینه آن نیز بیان شده است و شرکت‌هایی که قانون شرع را رعایت نکنند مثل اکل مال بالباطل است. جمع‌آوری مطالب این مقاله به روش کتابخانه‌ای است.

واژگان کلیدی :
بازاریابی شبکه‌ای، شرکت‌های هرمی، فقه امامیه، قاعده لا ضرر.