بررسی شاخص های کیفیت بخشی به آموزش در مدارس ابتدایی ناحیه 2 شهر ارومیه
دوره 6، شماره 68، اسفند 1403، صفحات 9 - 19
نویسندگان : فرشید رستم زاده * و ابراهیم شکوری و جعفر بابایی
چکیده :
هر این پژوهش با هدف بررسی شاخص های کیفیت بخشی به آموزش در مدارس ابتدایی ناحیه 2 شهر ارومیه انجام شده است. لذا تحقیق از نظر هدف و ماهیت، کاربردی است. همچنین این تحقیق از نظر استراتژی و مسیر اجرادر قالب توصیفی- پیمایشی انجام گرفته است، چون در این تحقیق با دریافت نظرات معلمان مدارس ابتدایی ناحیه 2، شاخص های کیفیت بخشی به آموزش در مدارس ابتدایی شناسایی و اولویت بندی می گردد. در اين پژوهش جامعه آماري، كليه معلمان مدارس ابتدایی ناحیه 2 می ¬باشد. تعداد کل کارکنان شرکت 6583 نفر می باشد. در این پژوهش از آنجایی که تعداد کارکنان 361 نفر می باشد، از روش نمونه گیری خوشه ای استفاده گردیده است یافته های تحقیق حاکی از بررسی شش عامل کلیدی شامل برنامهریزی درسی جامع و بهروز، توسعه حرفهای معلمان، محیط یادگیری حمایتی و ایمن، ارزیابی و بازخورد مستمر، مشارکت خانواده و جامعه، و توسعه مهارتهای اجتماعی و عاطفی دانشآموزان می باشد. نتایج پژوهش نشان میدهد که توجه به این عوامل میتواند به طور قابلتوجهی کیفیت آموزش در مدارس ابتدایی را بهبود بخشیده و محیطی مناسب برای رشد و توسعه همهجانبه دانشآموزان فراهم کند. این تحقیق تأکید میکند که سیاستگذاران و مدیران آموزشی باید به این عوامل توجه ویژهای داشته باشند و برنامههای آموزشی خود را بر اساس این اصول تدوین و اجرا کنند تا به بهبود کیفیت آموزش در مدارس ابتدایی دست یابند.
هر این پژوهش با هدف بررسی شاخص های کیفیت بخشی به آموزش در مدارس ابتدایی ناحیه 2 شهر ارومیه انجام شده است. لذا تحقیق از نظر هدف و ماهیت، کاربردی است. همچنین این تحقیق از نظر استراتژی و مسیر اجرادر قالب توصیفی- پیمایشی انجام گرفته است، چون در این تحقیق با دریافت نظرات معلمان مدارس ابتدایی ناحیه 2، شاخص های کیفیت بخشی به آموزش در مدارس ابتدایی شناسایی و اولویت بندی می گردد. در اين پژوهش جامعه آماري، كليه معلمان مدارس ابتدایی ناحیه 2 می ¬باشد. تعداد کل کارکنان شرکت 6583 نفر می باشد. در این پژوهش از آنجایی که تعداد کارکنان 361 نفر می باشد، از روش نمونه گیری خوشه ای استفاده گردیده است یافته های تحقیق حاکی از بررسی شش عامل کلیدی شامل برنامهریزی درسی جامع و بهروز، توسعه حرفهای معلمان، محیط یادگیری حمایتی و ایمن، ارزیابی و بازخورد مستمر، مشارکت خانواده و جامعه، و توسعه مهارتهای اجتماعی و عاطفی دانشآموزان می باشد. نتایج پژوهش نشان میدهد که توجه به این عوامل میتواند به طور قابلتوجهی کیفیت آموزش در مدارس ابتدایی را بهبود بخشیده و محیطی مناسب برای رشد و توسعه همهجانبه دانشآموزان فراهم کند. این تحقیق تأکید میکند که سیاستگذاران و مدیران آموزشی باید به این عوامل توجه ویژهای داشته باشند و برنامههای آموزشی خود را بر اساس این اصول تدوین و اجرا کنند تا به بهبود کیفیت آموزش در مدارس ابتدایی دست یابند.
کلمات کلیدی :
شاخص های کیفیت، آموزش، کیفیت بخشی
شاخص های کیفیت، آموزش، کیفیت بخشی
مشاهده مقاله
37
دانلود
0
تاریخ دریافت
۱۷ شهریور ۱۴۰۳
تاریخ ریوایز
۱۲ آذر ۱۴۰۳
تاریخ پذیرش
۲۰ اسفند ۱۴۰۳