دوره 6، شماره 63، مهر 1403، صفحات 47 - 72
نویسندگان : زهرا شاکری زاده و رضا حیدری فرد *

چکیده :
پژوهش حاضر باهدف تبیین نقش رهبری خدمتگزار، حمایت و هویت سازمانی در پیش بینی اشتیاق شغلی معلمان مدارس ابتدایی شهرستان مهران انجام گرفت.اين پژوهش از لحاظ هدف جزء پژوهش‌های کاربردی و به لحاظ روش گردآوری داده‌ها توصیفی- همبستگی می‌باشد، جامعه آماری پژوهش را کلیه معلمان مرد و زن مدارس ابتدایی شهرستان مهران در سال تحصیلی 1401-1400 که تعداد آن‌ها، 159 نفر بود، تشکیل داده است. در پژوهش حاضر، به منظور تعیین حجم نمونه، با استفاده از جدول کرجسی و مورگان (1970)، تعداد 113 نفر معلم، که به علت جلوگیری از افت نمونه و عدم عودت پرسشنامه‌ها و ... ده درصد بیشتر یعنی 124نفر با توجه به دو گروه مرد و زن بر اساس روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای نسبتی متناسب با حجم انتخاب گردید.ابزار اندازه‌گیری داده‌ها شامل، پرسشنامه سبک رهبری خدمتگزار قلی پور و حضرتی(1388)،پرسشنامه حمایت سازمانی آیزنبرگر (1986)، پرسشنامه هویت سازمانی چتی (1983) و پرسشنامه اشتیاق شغلی سالانوا و شوفلی(2001) بود. جهت تحلیل داده‌ها از آزمون ضریب همبستگی پیرسون و مدل رگرسیون ساده و رگرسیون چندگانه گام به گام، به کمک نرم افزار spss استفاده گردید. یافته‌ها نشان داد که بین رهبری خدمتگزار،حمایت و هویت سازمانی با اشتیاق شغلی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.در نتیجه بهبود مؤلفه‌های سبک رهبری خدمتگزار، حمایت و هویت سازمانی می‌تواند باعث ارتقا و افزایش اشتیاق شغلی معلمان گردد.

کلمات کلیدی :
سبک رهبری خدمتگزار، حمایت سازمانی، هویت سازمانی، اشتیاق شغلی


مشاهده مقاله
7
دانلود
0
تاریخ دریافت
۱۷ مرداد ۱۴۰۳
تاریخ ریوایز
۱۱ شهریور ۱۴۰۳
تاریخ پذیرش
۰۳ آبان ۱۴۰۳