دوره 6، شماره 63، مهر 1403، صفحات 102 - 110
نویسندگان : نجمه بحرینی *

چکیده :
پژوهش حاضر با هدف بررسي رابطه قدرت قانونی مدیران با مقاومت در برابر تغيير در بين معلمان مدارس مقطع ابتدايي شهر بوشهرانجام گرفته است. اين پژوهش از نظر هدف يك تحقيق كاربردي و از نظر روش توصيفي از نوع تحقيق پيمايشي است. جامعه آماري تحقيق را 650 نفر از مديران و معلمان مدارس مقطع ابتدايي استان بوشهر تشکيل مي‌دهد. تعداد 241نفر از آن ها به عنوان نمونه، با استفاده از روش نمونه گيري تصادفي انتخاب شدند. نتايج داده‌ها توسط نرم‌افزار اس پی اس اس تحليل شدند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه قدرت مدیران و پرسشنامه مقاومت در برابرتغییر مي باشد. در پژوهش حاضر، بسته به اهداف و فرضیه‌های پژوهش، از روش هاي مختلفي براي تجزيه و تحليل داده ها استفاده شد. براي توصيف داده ها از شاخص هاي آمار توصيفي نظير ميانگين، واريانس و انحراف معيار استفاده شد . با استفاده از ضريب همبستگي پيرسون رابطه ميان متغيرهاي مورد نظر تجزيه و تحليل قرار گرفت و در بخش ديگر تحليل ها، براي نشان دادن چگونگي ارتباط بین متغیرها از تحليل رگرسيون چندگانه به روش همزمان استفاده شد. در تبیین نتایج به دست آمده می‌توان گفت که آن چه که وظیفه مدیران سازمان است شناخت دقیق این موانع و پرداختن به آنها به شیوه علمی و درست می باشد لذا قدرت سازمانی و مولفه های آن میتواند یک عامل مهم در جهت دست یابی به تغییر و تحول سازمانی باشد و سازمان را در جهت کسب منافع حاصل از تغییر یاری کند.

کلمات کلیدی :
قدرت سازمانی، قدرت قانونی، مقاومت در برابر تغییر، معمان مقطع ابتدایی، شهر بوشهر


مشاهده مقاله
7
دانلود
0
تاریخ دریافت
۲۴ خرداد ۱۴۰۳
تاریخ ریوایز
۰۷ مرداد ۱۴۰۳
تاریخ پذیرش
۰۱ آبان ۱۴۰۳