بررسی رابطه بین رهبری انگیزه بخش و مدیریت آگاهی معلمان با دستاوردهای تحصیلی دانشآموزان
دوره 6، شماره 65، آذر 1403، صفحات 91 - 99
نویسندگان : نگار نصیری *
چکیده :
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین رهبری معنوی، مدیریت آگاهی و دستاوردهای تحصیلی معلمان ناحیه یک ارومیه در سال تحصیلی 1404-1403 انجام شد. این پژوهش از نوع توصیفی-همبستگی است و جامعه آماری آن شامل کلیه دانشآموزان مقطع ابتدایی ناحیه یک ارومیه با تعداد 94000 نفر بوده است. با استفاده از جدول کرجسی-مورگان و روش نمونهگیری تصادفی ساده، 384 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند و پرسشنامههای استاندارد مربوط به رهبری معنوی، مدیریت آگاهی و دستاوردهای تحصیلی را تکمیل کردند. برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزار SPSS26 استفاده شد. نتایج نشان داد که بین رهبری معنوی و دستاوردهای تحصیلی، مدیریت آگاهی و دستاوردهای تحصیلی، و همچنین بین رهبری معنوی و مدیریت آگاهی معلمان، روابط مثبت و معناداری وجود دارد .(p<0.01)این یافتهها نشان میدهد که ارتقای رهبری معنوی و تقویت مدیریت آگاهی میتواند در بهبود دستاوردهای تحصیلی معلمان تأثیر بسزایی داشته باشد و به عنوان یک استراتژی کلیدی برای ارتقای کیفیت آموزشی مورد توجه قرار گیرد.
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین رهبری معنوی، مدیریت آگاهی و دستاوردهای تحصیلی معلمان ناحیه یک ارومیه در سال تحصیلی 1404-1403 انجام شد. این پژوهش از نوع توصیفی-همبستگی است و جامعه آماری آن شامل کلیه دانشآموزان مقطع ابتدایی ناحیه یک ارومیه با تعداد 94000 نفر بوده است. با استفاده از جدول کرجسی-مورگان و روش نمونهگیری تصادفی ساده، 384 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند و پرسشنامههای استاندارد مربوط به رهبری معنوی، مدیریت آگاهی و دستاوردهای تحصیلی را تکمیل کردند. برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزار SPSS26 استفاده شد. نتایج نشان داد که بین رهبری معنوی و دستاوردهای تحصیلی، مدیریت آگاهی و دستاوردهای تحصیلی، و همچنین بین رهبری معنوی و مدیریت آگاهی معلمان، روابط مثبت و معناداری وجود دارد .(p<0.01)این یافتهها نشان میدهد که ارتقای رهبری معنوی و تقویت مدیریت آگاهی میتواند در بهبود دستاوردهای تحصیلی معلمان تأثیر بسزایی داشته باشد و به عنوان یک استراتژی کلیدی برای ارتقای کیفیت آموزشی مورد توجه قرار گیرد.
کلمات کلیدی :
رهبری انگیزهبخش، مدیریت آگاهی، دستاوردهای تحصیلی، دانشآموزان
رهبری انگیزهبخش، مدیریت آگاهی، دستاوردهای تحصیلی، دانشآموزان
مشاهده مقاله
9
دانلود
0
تاریخ دریافت
۱۳ مرداد ۱۴۰۳
تاریخ ریوایز
۱۲ شهریور ۱۴۰۳
تاریخ پذیرش
۰۴ آذر ۱۴۰۳