تبیین علی تمایل معلمان به مشارکت در اجتماعات یادگیری حرفه ای بر اساس متغیرهای تعاملات معلم-دانش آموز و کیفیت زندگی در مدرسه
دوره 6، شماره 64، آبان 1403، صفحات 42 - 52
نویسندگان : امیرمحمد خوش خرام * و جعفر امیری فرح آبادی
چکیده :
هدف اصلی پژوهش حاضر تبیین علی تمایل معلمان به مشارکت در اجتماعات یادگیری حرفه ای بر اساس متغیرهای تعاملات معلم-دانش آموز و کیفیت زندگی در مدرسه بوده است. این پژوهش از نظر جهت گیری، کاربردی و از نظر رویکرد پژوهش، کمّی، توصیفی- پیمایشی می باشد. جامعه مورد نظر این پژوهش شامل کلیه معلمان مقطع ابتدایی شهرستان خواف بوده است که در سال تحصیلی 1403-1402 تعداد آنها 552 نفر گزارش شده است. تعداد نمونه پژوهش با استفاده از فرمول کوکران، 227 نفر برآورد شد که با کاربست روش نمونه گیری تصادفی – طبقه ای انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه های استاندارد بوده که روایی محتوایی و صوری آنها با کمک استاد راهنما و چند نفر دیگر از اساتید این حوزه، بررسی و تأیید شد. همچنین پایایی ابزارها در این پژوهش با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی بررسی و تأیید شد. در راستای بررسی و تحلیل فرضیه های پژوهش از مدل یابی معادلات ساختاری و نرم افزار Smart PLS3 بهره گرفته شد. نتایج پژوهش گویای آن بود که متغیرهای تعاملات معلم – دانش آموز و کیفیت زندگی در مدرسه می توانند واریانس تغییرات متغیر مشارکت معلمان ابتدایی شهرستان خواف در اجتماعات یادگیری حرفه ای را به گونه ای معنادار تبیین نماید.
هدف اصلی پژوهش حاضر تبیین علی تمایل معلمان به مشارکت در اجتماعات یادگیری حرفه ای بر اساس متغیرهای تعاملات معلم-دانش آموز و کیفیت زندگی در مدرسه بوده است. این پژوهش از نظر جهت گیری، کاربردی و از نظر رویکرد پژوهش، کمّی، توصیفی- پیمایشی می باشد. جامعه مورد نظر این پژوهش شامل کلیه معلمان مقطع ابتدایی شهرستان خواف بوده است که در سال تحصیلی 1403-1402 تعداد آنها 552 نفر گزارش شده است. تعداد نمونه پژوهش با استفاده از فرمول کوکران، 227 نفر برآورد شد که با کاربست روش نمونه گیری تصادفی – طبقه ای انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه های استاندارد بوده که روایی محتوایی و صوری آنها با کمک استاد راهنما و چند نفر دیگر از اساتید این حوزه، بررسی و تأیید شد. همچنین پایایی ابزارها در این پژوهش با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی بررسی و تأیید شد. در راستای بررسی و تحلیل فرضیه های پژوهش از مدل یابی معادلات ساختاری و نرم افزار Smart PLS3 بهره گرفته شد. نتایج پژوهش گویای آن بود که متغیرهای تعاملات معلم – دانش آموز و کیفیت زندگی در مدرسه می توانند واریانس تغییرات متغیر مشارکت معلمان ابتدایی شهرستان خواف در اجتماعات یادگیری حرفه ای را به گونه ای معنادار تبیین نماید.
کلمات کلیدی :
اجتماعات یادگیری حرفه ای؛ تعاملات معلم – دانش آموز؛ کیفیت زندگی در مدرسه
اجتماعات یادگیری حرفه ای؛ تعاملات معلم – دانش آموز؛ کیفیت زندگی در مدرسه
مشاهده مقاله
21
دانلود
0
تاریخ دریافت
۱۶ تیر ۱۴۰۳
تاریخ ریوایز
۱۰ شهریور ۱۴۰۳
تاریخ پذیرش
۰۵ آذر ۱۴۰۳