دوره 6، شماره 64، آبان 1403، صفحات 42 - 52
نویسندگان : امیرمحمد خوش خرام * و جعفر امیری فرح آبادی

چکیده :
هدف اصلی پژوهش حاضر تبیین علی تمایل معلمان به مشارکت در اجتماعات یادگیری حرفه ای بر اساس متغیرهای تعاملات معلم-دانش آموز و کیفیت زندگی در مدرسه بوده است. این پژوهش از نظر جهت گیری، کاربردی و از نظر رویکرد پژوهش، کمّی، توصیفی- پیمایشی می باشد. جامعه مورد نظر این پژوهش شامل کلیه معلمان مقطع ابتدایی شهرستان خواف بوده است که در سال تحصیلی 1403-1402 تعداد آنها 552 نفر گزارش شده است. تعداد نمونه پژوهش با استفاده از فرمول کوکران، 227 نفر برآورد شد که با کاربست روش نمونه گیری تصادفی – طبقه ای انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه های استاندارد بوده که روایی محتوایی و صوری آنها با کمک استاد راهنما و چند نفر دیگر از اساتید این حوزه، بررسی و تأیید شد. همچنین پایایی ابزارها در این پژوهش با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی بررسی و تأیید شد. در راستای بررسی و تحلیل فرضیه های پژوهش از مدل یابی معادلات ساختاری و نرم افزار Smart PLS3 بهره گرفته شد. نتایج پژوهش گویای آن بود که متغیرهای تعاملات معلم – دانش آموز و کیفیت زندگی در مدرسه می توانند واریانس تغییرات متغیر مشارکت معلمان ابتدایی شهرستان خواف در اجتماعات یادگیری حرفه ای را به گونه ای معنادار تبیین نماید.

کلمات کلیدی :
اجتماعات یادگیری حرفه ای؛ تعاملات معلم – دانش آموز؛ کیفیت زندگی در مدرسه


مشاهده مقاله
21
دانلود
0
تاریخ دریافت
۱۶ تیر ۱۴۰۳
تاریخ ریوایز
۱۰ شهریور ۱۴۰۳
تاریخ پذیرش
۰۵ آذر ۱۴۰۳