اثربخشی آموزش حل مسئله بر تعامل والدینی در بین نوجوانان در معرض خطر
دوره 7، شماره 70، اردیبهشت 1404، صفحات 80 - 92
نویسندگان : سحر چشمه سیاهی * و فاطمه یوسف وند و فرشته یوسف زاده و سعید شاویسی زاد
چکیده :
هدف از اين پژوهش، تعيين بررسی اثربخشی آموزش مهارت حل مسئله بر تعامل والدینی در بین نوجوانان در معرض خطر بود. طرح پژوهش، نيمه آزمايشي از نوع پيش آزمون و پس آزمون با گروه كنترل است. جامعه آماري كليه نوجوانان در معرض خطر شهر کرمانشاه بودند. نمونه مورد نظر با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس 24 نفر براساس معیارهای ورود وخروج انتخاب و بطور کاملا تصادفی در دوگروه دو گروه آزمایشی و گواه (12 نفر گروه آزمایش و 12 نفر گروه گواه) قرار گرفتند. ابزار هاي پژوهشي مورد استفاده تعامل والدینی مارک (1983) بود و جهت سنجيدن آموزش مهارت حل مسئله از پروتكل آموزشي هشت جلسه اي استفاده شد. براي تحليل داده ها از تحليل كواريانس چند متغيره و يك متغيره استفاده شد. یافتهها نشان داد آموزش مهارت حل مسئله با توجه به میانگین تعامل والدینی (مادر) دانش آموزان گروه آزمایش نسبت به میانگین گروه گواه، موجب افزایش تعامل والدینی (مادر) دانش آموزان گروه آزمایش شده است. آموزش مهارت حل مسئله با توجه به میانگین تعامل والدینی (پدر)دانش آموزان گروه آزمایش نسبت به میانگین گروه گواه، موجب افزایش تعامل والدینی (پدر)دانش آموزان گروه آزمایش شده است.
هدف از اين پژوهش، تعيين بررسی اثربخشی آموزش مهارت حل مسئله بر تعامل والدینی در بین نوجوانان در معرض خطر بود. طرح پژوهش، نيمه آزمايشي از نوع پيش آزمون و پس آزمون با گروه كنترل است. جامعه آماري كليه نوجوانان در معرض خطر شهر کرمانشاه بودند. نمونه مورد نظر با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس 24 نفر براساس معیارهای ورود وخروج انتخاب و بطور کاملا تصادفی در دوگروه دو گروه آزمایشی و گواه (12 نفر گروه آزمایش و 12 نفر گروه گواه) قرار گرفتند. ابزار هاي پژوهشي مورد استفاده تعامل والدینی مارک (1983) بود و جهت سنجيدن آموزش مهارت حل مسئله از پروتكل آموزشي هشت جلسه اي استفاده شد. براي تحليل داده ها از تحليل كواريانس چند متغيره و يك متغيره استفاده شد. یافتهها نشان داد آموزش مهارت حل مسئله با توجه به میانگین تعامل والدینی (مادر) دانش آموزان گروه آزمایش نسبت به میانگین گروه گواه، موجب افزایش تعامل والدینی (مادر) دانش آموزان گروه آزمایش شده است. آموزش مهارت حل مسئله با توجه به میانگین تعامل والدینی (پدر)دانش آموزان گروه آزمایش نسبت به میانگین گروه گواه، موجب افزایش تعامل والدینی (پدر)دانش آموزان گروه آزمایش شده است.
کلمات کلیدی :
آموزش مهارت حل مسئله، تعامل والدینی، نوجوانان در معرض خطر
آموزش مهارت حل مسئله، تعامل والدینی، نوجوانان در معرض خطر
مشاهده مقاله
102
دانلود
0
تاریخ دریافت
۲۳ دی ۱۴۰۳
تاریخ ریوایز
۲۱ بهمن ۱۴۰۳
تاریخ پذیرش
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۴