تعيين میزان اثرگذاری هوش سازمانی بر بهبود عملکرد كاركنان بانك ملّی ايران
دوره 5، شماره 52، آبان 1402، صفحات 19 - 32
نویسندگان : عبدالحسین ابراهیمی خبیر *
چکیده :
هدف از تحقیق، تعيين میزان اثر گذاری هوشسازماني بر بهبود عملکرد كاركنان بانك ملّي ايران بود. تحقیق حاضر به لحاظ ماهیت روش از نوع توصیفی- تحليلي می باشد. روش پژوهش نیز از نوع پیمایشی است؛ تحقيق حاضر از نظر هدف از نوع كاربردي و از نظر گردآوري داده ها، توصيفي _ تحليلي است. جامعه آماری شامل کارکنان بانک ملی ایران در شهر تهران می باشند كه طبق آمارهاي رسمي دريافتي از اداره كل سرمايه انساني بانك تعداد 10537 نفر مي باشند؛ از روش نمونهگیری تصادفی ساده استفاده گرديده است، حجم نمونه تحقيق تعداد 372 نفر تعيين گرديد كه پرسشنامه بين 400 نفر توزيع و جمعآوري و آناليز گرديد و با استفاده از فرمول کوکران محاسبه شده است. ابزار تحقیق، پرسشنامه استاندارد هوشسازمانی بود که دارای 35 سؤال میباشد،کارل آلبرشت (2003)و آلفای کرونباخ947/0داشته است. نهایتا جهت سنجش اثرات متغیرها و بررسی فرضیات تحقیق از نرم افزار Spss استفاده شده است. طبق يافتههاي اين تحقيق هوشسازماني در حد متوسط در بانك ملي قرار داشته و لازم است براي بهبود وضعيت ابتدا دو مولفهاي كه در حد پايين تر از متوسط هستند را بهبود داده و سپس مولفه هاي ديگر افزايش داده شوند.
هدف از تحقیق، تعيين میزان اثر گذاری هوشسازماني بر بهبود عملکرد كاركنان بانك ملّي ايران بود. تحقیق حاضر به لحاظ ماهیت روش از نوع توصیفی- تحليلي می باشد. روش پژوهش نیز از نوع پیمایشی است؛ تحقيق حاضر از نظر هدف از نوع كاربردي و از نظر گردآوري داده ها، توصيفي _ تحليلي است. جامعه آماری شامل کارکنان بانک ملی ایران در شهر تهران می باشند كه طبق آمارهاي رسمي دريافتي از اداره كل سرمايه انساني بانك تعداد 10537 نفر مي باشند؛ از روش نمونهگیری تصادفی ساده استفاده گرديده است، حجم نمونه تحقيق تعداد 372 نفر تعيين گرديد كه پرسشنامه بين 400 نفر توزيع و جمعآوري و آناليز گرديد و با استفاده از فرمول کوکران محاسبه شده است. ابزار تحقیق، پرسشنامه استاندارد هوشسازمانی بود که دارای 35 سؤال میباشد،کارل آلبرشت (2003)و آلفای کرونباخ947/0داشته است. نهایتا جهت سنجش اثرات متغیرها و بررسی فرضیات تحقیق از نرم افزار Spss استفاده شده است. طبق يافتههاي اين تحقيق هوشسازماني در حد متوسط در بانك ملي قرار داشته و لازم است براي بهبود وضعيت ابتدا دو مولفهاي كه در حد پايين تر از متوسط هستند را بهبود داده و سپس مولفه هاي ديگر افزايش داده شوند.
کلمات کلیدی :
هوش سازماني، بهبود عملکرد، کارکنان، بانك ملي ايران
هوش سازماني، بهبود عملکرد، کارکنان، بانك ملي ايران
مشاهده مقاله
256
دانلود
0
تاریخ دریافت
۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۲
تاریخ ریوایز
۲۱ مرداد ۱۴۰۲
تاریخ پذیرش
۲۸ آبان ۱۴۰۲