دوره 6، شماره 64، آبان 1403، صفحات 69 - 75
نویسندگان : فرشید رستم زاده * و رقیه مسلم زاده

چکیده :
بي ترديد قرآن کريم زيباترين و کامل‌ترين جلوه جمال الهي است که بي نظيرترين دستورات را براي بهبود زندگي بشري در بر دارد و شناختن و عمل کردن به آن ضروري مي‌باشد. نظام‌هاي آموزشي مختلف از کتاب درسي بیشتر براي تربيت دانش آموزان کمک مي‌گيرند. در پژوهش حاضر به بررسي ميزان توجه کتاب درسي پایه ششم به مفاهيم قرآني پرداخته شده است. تحقيق و بررسي حاضر از لحاظ هدف و ماهيت، از نوع تحقیقات کاربردي و از نظر نحوه ی گردآوری داده ها از نوع تحقیقات کیفی از نوع، تحليل محتواي کيفی می باشد که از نوع جهت‌دار يا هدايت شده انجام گرفته است. پس از انجام تحقيق در قالب يافته‌ها ،مطالعه تفسيري انجام شد. نتايج حاصل از پژوهش نشان داد که کتاب فارسي پايه ششم بيشترين ضريب اهميت به مولفه وطن دوستي به ميزان ۱۴.۲۸ و کمترين ضريب اهميت به مولفه همدلي با ميزان ۰.۰۱ مي‌باشد. به طور کلي نتايج نشان داد که به مؤلفه‌هاي قرآني به طور متناسب توجه نشده و این در حالی است که مولفه هلای قرآنی نقش مهمي در کارآمدي نظام تربيتي اسلام دارد.

کلمات کلیدی :
تحليل محتوا، کتاب فارسي، پایه ششم، مفاهيم قرآني


مشاهده مقاله
49
دانلود
0
تاریخ دریافت
۲۷ تیر ۱۴۰۳
تاریخ ریوایز
۱۴ مهر ۱۴۰۳
تاریخ پذیرش
۰۱ آذر ۱۴۰۳