بررسی نقش تکنولوژی آموزشی بر تدریس موثر معلمان
دوره 5، شماره 47، خرداد 1402، صفحات 45 - 60
نویسندگان : شیوا چارداولی *
چکیده :
نظام آموزش و پرورش امروزی، تمام توجه خود را به یادگیری معطوف کرده است. در این نگرش، یادگیری محور اساسی و اصلی همه برنامهها و فرایندهای آموزشی قرار میدهد و باز هم لازمه این امر توجه به تدریس اثربخش میباشد. اساسیترین هدف تکنولوژی آموزشی یادگیری بهتر و عمیقتر است و از راههای دستیابی به این هدف به کارگیری کامل حواس توسط معلمان میباشد. در این مقاله مفهوم تکنولوژی آموشی و تدریس موثر همچنین مولفههای آن بیان شده است و بعد از بررسیهای این تکنولوژی و فواید و کاربرد آن در تعلیم و تربیت، نقش آن را در تدریس موثر معلمان بررسی و ذکر کردهایم و در آخر موانعی که در استفاده از تکنولوژی آموزشی در جامعه وجود دارد، آورده شده است. روش این پژوهش کتابخانهای- مروری است و با بررسی یافتههای مقالات نوشته شده در این زمینه و مطالب کتبها نتیجه گرفتیم که تکنولوژی نقش عمدهای در بهبود فرایند یاددهی و یادگیری دارد و همچنین باعث رضایت معلمان از شغل خود میشود و در نتیجه رضایت شغلی باعث میشود معلم تمام تلاش خود را برای برطرف کردن نیازهای دانشآموزان و از ابزارها و روشهای مختلف برای اثربخشی تدریس خود استفاده کند و در نتیجه معلمان دانش و مهارت کافی برای رسیدن به اهداف مورد نظر را خواهند داشت.
نظام آموزش و پرورش امروزی، تمام توجه خود را به یادگیری معطوف کرده است. در این نگرش، یادگیری محور اساسی و اصلی همه برنامهها و فرایندهای آموزشی قرار میدهد و باز هم لازمه این امر توجه به تدریس اثربخش میباشد. اساسیترین هدف تکنولوژی آموزشی یادگیری بهتر و عمیقتر است و از راههای دستیابی به این هدف به کارگیری کامل حواس توسط معلمان میباشد. در این مقاله مفهوم تکنولوژی آموشی و تدریس موثر همچنین مولفههای آن بیان شده است و بعد از بررسیهای این تکنولوژی و فواید و کاربرد آن در تعلیم و تربیت، نقش آن را در تدریس موثر معلمان بررسی و ذکر کردهایم و در آخر موانعی که در استفاده از تکنولوژی آموزشی در جامعه وجود دارد، آورده شده است. روش این پژوهش کتابخانهای- مروری است و با بررسی یافتههای مقالات نوشته شده در این زمینه و مطالب کتبها نتیجه گرفتیم که تکنولوژی نقش عمدهای در بهبود فرایند یاددهی و یادگیری دارد و همچنین باعث رضایت معلمان از شغل خود میشود و در نتیجه رضایت شغلی باعث میشود معلم تمام تلاش خود را برای برطرف کردن نیازهای دانشآموزان و از ابزارها و روشهای مختلف برای اثربخشی تدریس خود استفاده کند و در نتیجه معلمان دانش و مهارت کافی برای رسیدن به اهداف مورد نظر را خواهند داشت.
کلمات کلیدی :
معلمان، تکنولوژی آموزشی، تدریس موثر، مدرسه
معلمان، تکنولوژی آموزشی، تدریس موثر، مدرسه
مشاهده مقاله
295
دانلود
0
تاریخ دریافت
۱۹ فروردین ۱۴۰۲
تاریخ ریوایز
۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۲
تاریخ پذیرش
۳۱ خرداد ۱۴۰۲