بررسی تأثیر هوش مصنوعی بر تقویت مهارتهای شناختی دانشآموزان
دوره 7، شماره 69، فروردین 1404، صفحات 46 - 57
نویسندگان : محمدرضا اصغری اسفهرود * و مهناز پاسبان گل
چکیده :
هوش مصنوعی به طور فزایندهای در حوزه آموزش مورد استفاده قرار میگیرد و تأثیر چشمگیری بر توسعه مهارتهای شناختی دانشآموزان دارد. این فناوری با ایجاد محیطهای یادگیری هوشمند، ارائه آموزش شخصیسازیشده و تسهیل دسترسی به منابع آموزشی متنوع، میتواند فرآیند یادگیری را کارآمدتر کند. لذا مقاله حاضر که از نوع مروری، کتابخانه ای است با مطالعه کتاب ها، مقاله ها و پایان نامه ها و... پیشین به هدف بررسى تأثیر هوش مصنوعی بر تقویت مهارتهای شناختی دانشآموزان میپردازد. نتایج حاصله از این پژوهش بدین شرح است که هوش مصنوعی به بهبود مهارتهایی مانند حل مسئله، تفکر انتقادی و خلاقیت کمک میکند. همچنین، استفاده از دستیارهای هوشمند و الگوریتمهای یادگیری ماشینی میتواند بازخوردهای دقیق و فوری ارائه دهد که به اصلاح روند یادگیری دانشآموزان کمک میکند. با این حال، برای بهرهبرداری مؤثر از این فناوری، لازم است چالشهای اخلاقی، حفظ حریم خصوصی و نقش تعامل انسانی در آموزش نیز مورد توجه قرار گیرد تا تعادل مناسبی میان فناوری و روشهای سنتی یادگیری برقرار شود.
هوش مصنوعی به طور فزایندهای در حوزه آموزش مورد استفاده قرار میگیرد و تأثیر چشمگیری بر توسعه مهارتهای شناختی دانشآموزان دارد. این فناوری با ایجاد محیطهای یادگیری هوشمند، ارائه آموزش شخصیسازیشده و تسهیل دسترسی به منابع آموزشی متنوع، میتواند فرآیند یادگیری را کارآمدتر کند. لذا مقاله حاضر که از نوع مروری، کتابخانه ای است با مطالعه کتاب ها، مقاله ها و پایان نامه ها و... پیشین به هدف بررسى تأثیر هوش مصنوعی بر تقویت مهارتهای شناختی دانشآموزان میپردازد. نتایج حاصله از این پژوهش بدین شرح است که هوش مصنوعی به بهبود مهارتهایی مانند حل مسئله، تفکر انتقادی و خلاقیت کمک میکند. همچنین، استفاده از دستیارهای هوشمند و الگوریتمهای یادگیری ماشینی میتواند بازخوردهای دقیق و فوری ارائه دهد که به اصلاح روند یادگیری دانشآموزان کمک میکند. با این حال، برای بهرهبرداری مؤثر از این فناوری، لازم است چالشهای اخلاقی، حفظ حریم خصوصی و نقش تعامل انسانی در آموزش نیز مورد توجه قرار گیرد تا تعادل مناسبی میان فناوری و روشهای سنتی یادگیری برقرار شود.
کلمات کلیدی :
هوش مصنوعى، مهارت هاى شناختى، دانش آموزان
هوش مصنوعى، مهارت هاى شناختى، دانش آموزان
مشاهده مقاله
68
دانلود
0
تاریخ دریافت
۲۳ آذر ۱۴۰۳
تاریخ ریوایز
۰۹ بهمن ۱۴۰۳
تاریخ پذیرش
۲۶ فروردین ۱۴۰۴