دوره 6، شماره 65، آذر 1403، صفحات 10 - 39
نویسندگان : مهناز شاکری زاده و رضا حیدری فرد * و زهرا شاکری زاده

چکیده :
هدف از پژوهش حاضر تبیین رابطه میزان تحصیلات با پیشرفت شغلی، خلاقیت و بهره گیری از شیوه‌های نوین تدریس معلمان مدارس ابتدایی شهرستان مهران بود. پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش اجرا توصیفی- همبستگی بود. جامعه آماری را کلیه معلمان مرد و زن مدارس ابتدایی شهرستان مهران در سال تحصیلی 1401-1400 که تعداد آن‌ها 159 نفر بود، تشکیل داده است. به منظور تعیین حجم نمونه، از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای متناسب با حجم استفاده شد. ابزار اندازه‌گیری شامل، پرسشنامه پیشرفت شغلی تی جی دلانگ (1982)، پرسشنامه خلاقیت رندسیپ (1979)، پرسشنامه شیوه‌های نوین تدریس گرشا و ریچمن (1996) بود. برای تحلیل داده‌ها از آزمون ضریب همبستگی پیرسون، آزمون کلموگروف – اسمیرنف، مدل رگرسیون ساده و رگرسیون چندگانه گام به گام استفاده شد. یافته‌ها نشان داد که بین میزان تحصیلات با پیشرفت شغلی(272/0)، خلاقیت (237/0) و به کارگیری شیوه‌های نوین تدریس (238/0) رابطه مثبت و معنادار وجود دارد.. هر یک از سطوح تحصیلات معلمان در پیش بینی پیشرفت شغلی، خلاقیت و به کارگیری شیوه های نوین تدریس معلمان نقش بسزایی داشته است. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت، میزان تحصیلات تأثیر مثبت و مستقیمی بر پیشرفت شغلی، خلاقیت و به کارگیری شیوه‌های نوین تدریس معلمان دارد و در راستای ارتقای سطح عملکرد معلمان بایستی نقش آموزش و تحصیلات دانشگاهی را نیز در کنار سایر عوامل در نظر گرفت.

کلمات کلیدی :
میزان تحصیلات، پیشرفت شغلی، خلاقیت، شیوه‌های نوین تدریس، مدارس ابتدایی


مشاهده مقاله
7
دانلود
0
تاریخ دریافت
۱۰ مهر ۱۴۰۳
تاریخ ریوایز
۱۴ آبان ۱۴۰۳
تاریخ پذیرش
۱۹ آذر ۱۴۰۳