بررسی عوامل مؤثر بر کیفیت آموزش بیوشیمی طبی از دیدگاه دانشجویان
دوره 3، شماره 32، اسفند 1400، صفحات 64 - 56
نویسندگان : نقیبالله فریاد افغان * و نجیبه صخره و تهمینه بهرنگی
چکیده :
در سالهای اخیر مسئله کیفیت آموزشی از مباحث مهم و قابل توجه در تحصیلات عالی شده است. نگاهی به تحولات نظام تعلیم و تربیه در افغانستان حاکی از رشد کمی و عدم توجه کافی به کیفیت آموزش و بهبود ارتقای آن در دانشگاهها و مؤسسات تحصیلات عالی است. بهبود و ارتقای کیفیت آموزشی مستلزم یک سازکار مناسب است(رحیمی، 1391). با توجه به اهمیت آموزش و نقش آن در ارتقای سطح کیفی دانشگاه، این تحقیق با هدف بررسی عوامل مؤثر بر کیفیت آموزش مضمون بیوشیمی طبی از دیدگاه دانشجویان دانشکدۀ طب مؤسسه تحصیلات عالی خصوصی تاج در شهر مزار شریف- افغانستان انجام شده است. پژوهش حاضر از نوع تحقیق توصیفی بوده جامعه آماری آن شامل تمام دانشجویان سمسترهای .... دانشکده طب مؤسسه بوده که به تعداد (100) تن در سال 1400 میرسد. حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان و فورمول کورکران (80) تن انتخاب گردید. به منظور جمع آوری دادهها پرسشنامه توزیع گردیده که شامل (18) سوال 5 گزینهای در مقیاس لیکرت است و ضریب پایایی آن با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ0.86 بدست آمده است. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی و استنباطی در محیط نرم افزار spss 25 استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان داد که نتایج این تحقیق نشان داد که مؤلفههای روش تدریس استا، سازماندهی محتوای آموزشی، تجهیزات و امکانات دانشکده، وضعیت دانشجو، صلاحیت حرفه ای استاد و تکنولوژی های نوین از جمله عوامل تأثیر گذار بر کیفیت آموزش مضمون بیوشیمی طبی از دیدگاه دانشجویان به شمار می رود.
در سالهای اخیر مسئله کیفیت آموزشی از مباحث مهم و قابل توجه در تحصیلات عالی شده است. نگاهی به تحولات نظام تعلیم و تربیه در افغانستان حاکی از رشد کمی و عدم توجه کافی به کیفیت آموزش و بهبود ارتقای آن در دانشگاهها و مؤسسات تحصیلات عالی است. بهبود و ارتقای کیفیت آموزشی مستلزم یک سازکار مناسب است(رحیمی، 1391). با توجه به اهمیت آموزش و نقش آن در ارتقای سطح کیفی دانشگاه، این تحقیق با هدف بررسی عوامل مؤثر بر کیفیت آموزش مضمون بیوشیمی طبی از دیدگاه دانشجویان دانشکدۀ طب مؤسسه تحصیلات عالی خصوصی تاج در شهر مزار شریف- افغانستان انجام شده است. پژوهش حاضر از نوع تحقیق توصیفی بوده جامعه آماری آن شامل تمام دانشجویان سمسترهای .... دانشکده طب مؤسسه بوده که به تعداد (100) تن در سال 1400 میرسد. حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان و فورمول کورکران (80) تن انتخاب گردید. به منظور جمع آوری دادهها پرسشنامه توزیع گردیده که شامل (18) سوال 5 گزینهای در مقیاس لیکرت است و ضریب پایایی آن با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ0.86 بدست آمده است. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی و استنباطی در محیط نرم افزار spss 25 استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان داد که نتایج این تحقیق نشان داد که مؤلفههای روش تدریس استا، سازماندهی محتوای آموزشی، تجهیزات و امکانات دانشکده، وضعیت دانشجو، صلاحیت حرفه ای استاد و تکنولوژی های نوین از جمله عوامل تأثیر گذار بر کیفیت آموزش مضمون بیوشیمی طبی از دیدگاه دانشجویان به شمار می رود.
کلمات کلیدی :
بیوشیمی، دانشجویان، کیفیت آموزش، امکانات و تجهیزات، وضعیت دانشجویان و روش تدریس
بیوشیمی، دانشجویان، کیفیت آموزش، امکانات و تجهیزات، وضعیت دانشجویان و روش تدریس
مشاهده مقاله
614
دانلود
0