دوره 3، شماره 31، بهمن 1400، صفحات 89 - 55
نویسندگان : مسعود قمری * و معصومه جانجانی و لیلا قمری و مریم جانجانی

چکیده :
هدف مقاله حاضر بررسي رابطه سرمایه اجتماعی با سرمایه فکری معلمان مقطع راهنمایی شهرستان تویسرکان مي باشد. در این راستا یک فرضيه اصلي و سه فرضيه فرعي تنظيم شده است. روش تحقیق این پایان نامه با توجه ابزار گردآوری داده ها پیمایشی با ماهیت توصیفی می باشد که در محیط واقعی با حداقل مداخله پژوهشگر صورت پذیرفت. جامعه آماری تحقیق حاضر معلمان مقطع راهنمایی شهرستان تویسرکان می باشد که تعداد آن ها در فاصله زمانی تحقیق 301 نفر برآورد شد. و حجم نمونه با استفاده از رابطه کوکران 170 نفر برآورد گردید. و نمونه آماری با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شد. وسیله گرد آوری داده ها پرسشنامه می باشد كه يكي از روش هاي بسيار متداول در گردآوري اطلاعات ميداني است كه امر گردآوري اطلاعات را در سطح وسيع، امكان پذير مي سازد. در مرحله میدانی اقدام به طراحی پرسشنامه گردید و پس از دریافت راهنمایی و مشاوره های لازم از اساتید دانشگاهی و خبرگان اصلاحات لازم در پرسشنامه اعمال گردید. سپس پرسشنامه در حجم نمونه کم، بین 35 نفر از پاسخگویان توزیع شد و پس از جمع آوری و ورودداده ها در Spss اقدام به تعیین پایایی با استفاده از آلفای کرانباخ گردید. که نتایج حاکی از پایایی بالای آزمون داشت. و پس از سنجش روايي و پايايي، پرسشنامه در اختيار نمونه آماري قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل آماری اطلاعات جمع آوری شده از روش های آماری توصیفی و استنباطی استفاده شد. بدین ترتیب که برای طبقه بندی، تلخیص و تفسیر داده ها از روش آمار توصیفی و برای آزمون فرضیه های تحقیق از روش آماری استنباطی(آزمون اسپیرمن و فریدمن)استفاده شد. نتایج حاصل بیانگر وجود رابطه معنی دار و مثبت بین سرمایه فکری و ابعاد آن با سرمایه اجتماعی می باشد. نتایج آزمون فریدمن نشان می دهد که متغیر سرمایه انسانی بیشترین اهمیت را در میان عوامل سرمایه فکری داراست. و پس از آن به ترتیب سرمایه ساختاری و سرمایه ارتباطی قرار دارند.

کلمات کلیدی :
سرمایه اجتماعی، سرمایه فکری، سرمایه انسانی، سرمایه ساختاری، سرمایه رابطه ای.