بررسی و ارزیابی محیط بازاریابی دیجیتال و معایب و مزایای آن
دوره 5، شماره 51، مهر 1402، صفحات 88 - 100
نویسندگان : مهدی رستمی *
چکیده :
پیدایش و توسعه اینترنت فرصتهای جدیدی را برای بازاریابان ایجاد نموده تا بتوانند فعالیتهای فعلی بازاریابی خود را بهتر انجام دهند. بازاریابی دیجیتال تا حد زیادی به ویژگیهای محصولات و خدماتی ارتباط دارد. به علاوه بازاریابی از طریق اینترنت میتواند کمک شایانی در صرفه جویی وقت و هزینه، به استراتژی کلی بازاریابی نماید. لذا هدف پژوهش حاضر بررسی و ارزیابی محیط بازاریابی دیجیتال و معایب و مزایای آن می باشد. روش پژوهش کیفی و به شیوه ی بررسی اسنادی است. این پژوهش از حیث هدف، جز پژوهش های کاربردی محسوب می گردد. جامعه آماری پژوهش حاضر منابع مکتوب موجود در خصوص کتابخوانی، مطالعه و تحقیقات درسی است. ابزار گردآوری دادهها، با توجه به هدف از گردآوری اطلاعات و نوع آن، متن خوانی و تحلیل مقالات، کتابها و اسناد مرتبط در این زمینه می باشد. یافته های پژوهش نشان داد که در سایه گسترش بازرگانی الکترونیکی بسیاری از واسطه ها اعم از عمده فروشان و خرده فروشان، حذف شده اند. بدون نیاز به حضور در فروشگاه، همه کالاها و به صورت مجازی در دسترس هستند و مشتری می تواند هر محصولی را در اینترنت ببیند، بررسی کند، ویژگی های آن را دریابد، از میان عرضه کنندگان و قیمت ها برگزیند و با فشردن چند دکمه از راه اینترنت، سفارش و پرداخت را انجام دهد.
پیدایش و توسعه اینترنت فرصتهای جدیدی را برای بازاریابان ایجاد نموده تا بتوانند فعالیتهای فعلی بازاریابی خود را بهتر انجام دهند. بازاریابی دیجیتال تا حد زیادی به ویژگیهای محصولات و خدماتی ارتباط دارد. به علاوه بازاریابی از طریق اینترنت میتواند کمک شایانی در صرفه جویی وقت و هزینه، به استراتژی کلی بازاریابی نماید. لذا هدف پژوهش حاضر بررسی و ارزیابی محیط بازاریابی دیجیتال و معایب و مزایای آن می باشد. روش پژوهش کیفی و به شیوه ی بررسی اسنادی است. این پژوهش از حیث هدف، جز پژوهش های کاربردی محسوب می گردد. جامعه آماری پژوهش حاضر منابع مکتوب موجود در خصوص کتابخوانی، مطالعه و تحقیقات درسی است. ابزار گردآوری دادهها، با توجه به هدف از گردآوری اطلاعات و نوع آن، متن خوانی و تحلیل مقالات، کتابها و اسناد مرتبط در این زمینه می باشد. یافته های پژوهش نشان داد که در سایه گسترش بازرگانی الکترونیکی بسیاری از واسطه ها اعم از عمده فروشان و خرده فروشان، حذف شده اند. بدون نیاز به حضور در فروشگاه، همه کالاها و به صورت مجازی در دسترس هستند و مشتری می تواند هر محصولی را در اینترنت ببیند، بررسی کند، ویژگی های آن را دریابد، از میان عرضه کنندگان و قیمت ها برگزیند و با فشردن چند دکمه از راه اینترنت، سفارش و پرداخت را انجام دهد.
کلمات کلیدی :
بازاریابی دیجیتال، محیط بازاریابی دیجیتال، معایب، مزایا.
بازاریابی دیجیتال، محیط بازاریابی دیجیتال، معایب، مزایا.
مشاهده مقاله
320
دانلود
0
تاریخ دریافت
۲۹ تیر ۱۴۰۲
تاریخ ریوایز
۱۲ شهریور ۱۴۰۲
تاریخ پذیرش
۲۸ مهر ۱۴۰۲