مطالعه و شناخت، نقوش نقش برجسته گورستان سفیدچاه بهشهر با رویکرد نشانه شناسی
دوره 4، شماره 34، اردیبهشت 1401، صفحات 116 - 100
نویسندگان : آمنه آران دینکی *
چکیده :
قبرستانها و بقایای مرتبط با آئین تدفین یکی از مهمترین داده های باستانی جهت پی بردن به ابعاد مختلف زندگی بشر می باشد. چرا که نشان دهنده عقاید، فرهنگ، و هنر حجاران و مردمان دوره های گذشته است. نقوش و نمادهایی که بر روی سنگ قبرها حکاکی شده، گنیجنه ای گرانبها و ارزشمندی که بیانگر فرهنگ غنی و پربار مردمان هنر منطقه و کشوری می باشد. رمز پردازی و نمادپردازی ارتباط خاصی با زندگی انسان داشته و یکی از مهم ترین ابزارهای هنرمندان کهن، برای بیان مفاهیم، اعتقادات، باورهای دینی، فرهنگی، اساطیری، محسوب می شود. در این پژوهش به مطالعه و تحلیل نقوش نمادین سنگ قبرهای سفیدچاه بهشهر که از گورستانهای بسیار مهم لحاظ قدمت و مضامین نهفته در شکل کالبدی سنگ قبرها، نقش بسته است، پرداخته خواهد شد. هدف از این پژوهش تحلیل نشانه شناسانه نقوش نمادین سنگ قبرها از دیدگاه چارلز ساندرس پیرس فیلسوف و منطق دان آمریکایی، که از اولین کسانی بود که به طبقه بندی واحدهای نشانه شناسی پرداخت. او نشانه ها را به سه دسته شمایلی، نمایه ای، نمادین تقسیم نمود. او معتقد بود که نشانه ها الگویی سه وجهی دارد، نمود یا صورت نشانه، تفسیر یا معنای نشانه، موضوع یا چیزی که نشانه را به آن ارجاع می دهند. نتیجه پژوهش نشان می دهد نقوش نمادین سنگ مزارها، اندیشه، باورها و اعتقادات و نحوه تفکر مردمان منطقه را بیان می کند.
قبرستانها و بقایای مرتبط با آئین تدفین یکی از مهمترین داده های باستانی جهت پی بردن به ابعاد مختلف زندگی بشر می باشد. چرا که نشان دهنده عقاید، فرهنگ، و هنر حجاران و مردمان دوره های گذشته است. نقوش و نمادهایی که بر روی سنگ قبرها حکاکی شده، گنیجنه ای گرانبها و ارزشمندی که بیانگر فرهنگ غنی و پربار مردمان هنر منطقه و کشوری می باشد. رمز پردازی و نمادپردازی ارتباط خاصی با زندگی انسان داشته و یکی از مهم ترین ابزارهای هنرمندان کهن، برای بیان مفاهیم، اعتقادات، باورهای دینی، فرهنگی، اساطیری، محسوب می شود. در این پژوهش به مطالعه و تحلیل نقوش نمادین سنگ قبرهای سفیدچاه بهشهر که از گورستانهای بسیار مهم لحاظ قدمت و مضامین نهفته در شکل کالبدی سنگ قبرها، نقش بسته است، پرداخته خواهد شد. هدف از این پژوهش تحلیل نشانه شناسانه نقوش نمادین سنگ قبرها از دیدگاه چارلز ساندرس پیرس فیلسوف و منطق دان آمریکایی، که از اولین کسانی بود که به طبقه بندی واحدهای نشانه شناسی پرداخت. او نشانه ها را به سه دسته شمایلی، نمایه ای، نمادین تقسیم نمود. او معتقد بود که نشانه ها الگویی سه وجهی دارد، نمود یا صورت نشانه، تفسیر یا معنای نشانه، موضوع یا چیزی که نشانه را به آن ارجاع می دهند. نتیجه پژوهش نشان می دهد نقوش نمادین سنگ مزارها، اندیشه، باورها و اعتقادات و نحوه تفکر مردمان منطقه را بیان می کند.
کلمات کلیدی :
نقوش نمادین، سنگ قبر، سفیدچاه بهشهر، چارلز ساندرس پیرس
نقوش نمادین، سنگ قبر، سفیدچاه بهشهر، چارلز ساندرس پیرس
مشاهده مقاله
502
دانلود
0