دوره 6، شماره 63، مهر 1403، صفحات 14 - 30
نویسندگان : صفیه محمدخانی *

چکیده :
این پژوهش از لحاظ روش، توصیفی بوده و برای تحلیل داده ها از آمار توصیفی استفاده شده است. پایایی از طریق ضریب توافق بین کدگذاران 87 درصد به دست آمده است. از لحاظ بررسی تناسب متن و نوشته، سهم تصاویر بیشتر از نوشته بوده که همه ی تصاویر جز تصاویر رنگی است. با توجه به نتایج به دست آمده لازم است از ساختارهای متنی و عناصر گرافیکی متنوعی با توجه به ویژگی های هر پایه استفاده شود. همچنین در پژوهش حاضر، تصاویر و متون کتب علوم دوره اول متوسطه 1399- 1400بر اساس روش سلوج و مک تیگو تحلیل می شود. هدف از پژوهش حاضر، بررسی عناصر گرافیکی و ساختارهای متنی کتب علوم شامل رنگ آمیزی تصاویر، درصد فضای اشغالی توسط تصاویر و همچنین تناسب تصاویر با عناوین در کتب علوم دوره متوسطه اول است. دامنه ی تحقیق شامل کلیه ی کتب علوم دوره اول متوسطه 1399-1400 می باشد. در این پژوهش، 3 کتاب علوم مورد بررسی قرار گرفته است و برای گزارش داده ها از شاخص های آمار توصیفی ( فراوانی، میانگین، درصد) استفاده شده است. حجم نمونه برابر با جامعه انتخاب گردیده است.

کلمات کلیدی :
تحلیل، تصاویر، کتاب علوم، روش سلوج و مک تیگو


مشاهده مقاله
7
دانلود
0
تاریخ دریافت
۰۷ خرداد ۱۴۰۳
تاریخ ریوایز
۱۳ مرداد ۱۴۰۳
تاریخ پذیرش
۰۲ آبان ۱۴۰۳