مطالعه تطبیقی تکنولوژی آموزشی در مدارس ژاپن، کرهجنوبی و ایران
دوره 5، شماره 56، اسفند 1402، صفحات 1 - 12
نویسندگان : سیده فاطمه پرواسی *
چکیده :
مطالعه تطبیقی نظامهای آموزشی مختلف، لازمهی پیشرفت یک کشور بوده و موجب ارتقای کیفیت آموزشی آن میشود. در این تحقیق به جهت ارتقای استفاده از تکنولوژی آموزشی در ایران، بهرهمندی از مزایای آن و همچنین پیشبینی چالشها و راهکارهای مقابله با آنها، مقایسهای میان تکنولوژیهای آموزشی سه کشور ژاپن، کرهجنوبی و ایران صورت گرفته است. بدین منظور با جستوجو در پژوهشهای موجود، اسناد مکتوب و سایتهای اینترنتی معتبر، دادهها جمعآوری گردید و با روش جرج بردی در طی چهار مرحلهی توصیف، تفسیر، همجواری و مقایسه، تجزیهوتحلیل انجام گرفت. نتایج نشان داد که در میزان استفاده از تکنولوژی آموزشی در ژاپن و کرهجنوبی نسبت به ایران، تفاوت چشمگیری وجود دارد. بهطوری که این دو کشور استفادهی بیشتری از تکنولوژی آموزشی دارند و این استفاده مزیتها و چالشهایی را نیز برای آنها به ارمغان آورده است. با بررسی موارد مختلف، راهکارهای دستیابی به مزیتها و نحوه مواجهه و کنترل چالشها، در قالب پیشنهاد ارائه گردیدهاند.
مطالعه تطبیقی نظامهای آموزشی مختلف، لازمهی پیشرفت یک کشور بوده و موجب ارتقای کیفیت آموزشی آن میشود. در این تحقیق به جهت ارتقای استفاده از تکنولوژی آموزشی در ایران، بهرهمندی از مزایای آن و همچنین پیشبینی چالشها و راهکارهای مقابله با آنها، مقایسهای میان تکنولوژیهای آموزشی سه کشور ژاپن، کرهجنوبی و ایران صورت گرفته است. بدین منظور با جستوجو در پژوهشهای موجود، اسناد مکتوب و سایتهای اینترنتی معتبر، دادهها جمعآوری گردید و با روش جرج بردی در طی چهار مرحلهی توصیف، تفسیر، همجواری و مقایسه، تجزیهوتحلیل انجام گرفت. نتایج نشان داد که در میزان استفاده از تکنولوژی آموزشی در ژاپن و کرهجنوبی نسبت به ایران، تفاوت چشمگیری وجود دارد. بهطوری که این دو کشور استفادهی بیشتری از تکنولوژی آموزشی دارند و این استفاده مزیتها و چالشهایی را نیز برای آنها به ارمغان آورده است. با بررسی موارد مختلف، راهکارهای دستیابی به مزیتها و نحوه مواجهه و کنترل چالشها، در قالب پیشنهاد ارائه گردیدهاند.
کلمات کلیدی :
تکنولوژی آموزشی، ژاپن، کرهجنوبی، ایران
تکنولوژی آموزشی، ژاپن، کرهجنوبی، ایران
مشاهده مقاله
243
دانلود
0
تاریخ دریافت
۰۴ آذر ۱۴۰۲
تاریخ ریوایز
۱۷ دی ۱۴۰۲
تاریخ پذیرش
۱۶ اسفند ۱۴۰۲