بررسي تاثير آموزش مدیریت ذهن بر افکارخودآیند منفی و انگيزه پيشرفت تحصيلي در دانش آموزان پایه پنجم
دوره 6، شماره 64، آبان 1403، صفحات 88 - 103
نویسندگان : حسنا رستگاری *
چکیده :
هدف از اين پژوهش، تعيين اثربخشي آموزش مدیریت ذهن بر افکارخودآیند منفی و انگيزش پيشرفت در دانش آموزان پایه پنجم شهر سرپل ذهاب در سال تحصيلي 1403 بود. طرح پژوهش، نيمه آزمايشي از نوع پيش آزمون و پس آزمون با گروه كنترل بود. حجم نمونه 40 نفر بود كه از جامعه مذكور، به روش نمونه گيري خوشه اي انتخاب شدند.20 نفر به گروه آزمايش و 20 نفر به گروه كنترل به صورت تصادفي تخصيص يافتند. ابزار هاي پژوهشي مورد استفاده افکارخودآیند منفی جونز (1999) و انگیزش پیشرفت هرمنس (2000) بود. گروه آزمايش در طول هشت جلسه، هرجلسه به مدت 90 دقيقه گر آموزش مدیریت ذهن دريافت كردند. براي تحليل داده ها از تحليل كواريانس چند متغيره و يك متغيره استفاده شد.یافتهها نشان داد گروه درماني مبتني بر مدیریت ذهن بر موجب كاهش افکارخودآیند منفی و افزایش انگيزش پيشرفت در دانش آموزان شده است.
هدف از اين پژوهش، تعيين اثربخشي آموزش مدیریت ذهن بر افکارخودآیند منفی و انگيزش پيشرفت در دانش آموزان پایه پنجم شهر سرپل ذهاب در سال تحصيلي 1403 بود. طرح پژوهش، نيمه آزمايشي از نوع پيش آزمون و پس آزمون با گروه كنترل بود. حجم نمونه 40 نفر بود كه از جامعه مذكور، به روش نمونه گيري خوشه اي انتخاب شدند.20 نفر به گروه آزمايش و 20 نفر به گروه كنترل به صورت تصادفي تخصيص يافتند. ابزار هاي پژوهشي مورد استفاده افکارخودآیند منفی جونز (1999) و انگیزش پیشرفت هرمنس (2000) بود. گروه آزمايش در طول هشت جلسه، هرجلسه به مدت 90 دقيقه گر آموزش مدیریت ذهن دريافت كردند. براي تحليل داده ها از تحليل كواريانس چند متغيره و يك متغيره استفاده شد.یافتهها نشان داد گروه درماني مبتني بر مدیریت ذهن بر موجب كاهش افکارخودآیند منفی و افزایش انگيزش پيشرفت در دانش آموزان شده است.
کلمات کلیدی :
آموزش مدیریت ذهن، افکارخودآیند منفی، انگيزش پيشرفت
آموزش مدیریت ذهن، افکارخودآیند منفی، انگيزش پيشرفت
مشاهده مقاله
26
دانلود
0
تاریخ دریافت
۲۰ مرداد ۱۴۰۳
تاریخ ریوایز
۱۷ مهر ۱۴۰۳
تاریخ پذیرش
۰۴ آذر ۱۴۰۳