مروری بر نوآوری و ابعاد آن و تاثیر آن در مراکز آموزشی
دوره 4، شماره 42، دی 1401، صفحات 93 - 111
نویسندگان : امین رمشکانیان * و یدالله حمیدیان
چکیده :
امروزه از سازمانیهایی که اهمیت و نقش زیادی در زندگی انسان دارند، سازمانهای آموزشی و به ویژه سازمان آموزش و پرورش است. نیاز به افراد نوآور در چنین سازمانهایی اهمیتی دوچندان دارد، چرا که این مراکز نقش بسیار مهمی را از لحاظ تعلیم و تربیت نیروی انسانی برای دیگر سازمانها و ادارات بر عهده دارند. مدیریت و رهبری مدارس میتوانند نقش مهمی در ایجاد و تغییر نوآوری در معلمان داشته باشند. رهبری آموزشی در بهبود بروندادهای آموزشگاهی نقش کلیدی بازی میکند. بنابراین مدیران مدارس نیازمند ابزاری هستند که با ژرفنگری مسیر آینده مدرسه را مشخص سازند و انگیزه ایجاد تحول و نوآوری را در معلمان به وجود آورند. از اینرو در تحقیق حاضر، به لحاظ اهمیت نقش نوآوری در سازمانها، به تعاریف مختلف نوآوری، مؤلفههای اصلی نوآوری و ابعاد آن پرداخته است. و در ادامه عوامل مؤثر بر شکلگیری نوآوری را مورد بررسی قرار می دهد.
امروزه از سازمانیهایی که اهمیت و نقش زیادی در زندگی انسان دارند، سازمانهای آموزشی و به ویژه سازمان آموزش و پرورش است. نیاز به افراد نوآور در چنین سازمانهایی اهمیتی دوچندان دارد، چرا که این مراکز نقش بسیار مهمی را از لحاظ تعلیم و تربیت نیروی انسانی برای دیگر سازمانها و ادارات بر عهده دارند. مدیریت و رهبری مدارس میتوانند نقش مهمی در ایجاد و تغییر نوآوری در معلمان داشته باشند. رهبری آموزشی در بهبود بروندادهای آموزشگاهی نقش کلیدی بازی میکند. بنابراین مدیران مدارس نیازمند ابزاری هستند که با ژرفنگری مسیر آینده مدرسه را مشخص سازند و انگیزه ایجاد تحول و نوآوری را در معلمان به وجود آورند. از اینرو در تحقیق حاضر، به لحاظ اهمیت نقش نوآوری در سازمانها، به تعاریف مختلف نوآوری، مؤلفههای اصلی نوآوری و ابعاد آن پرداخته است. و در ادامه عوامل مؤثر بر شکلگیری نوآوری را مورد بررسی قرار می دهد.
کلمات کلیدی :
نوآوری، مراکز آموزشی، ابعاد نوآوری، معلمان
نوآوری، مراکز آموزشی، ابعاد نوآوری، معلمان
مشاهده مقاله
405
دانلود
0
تاریخ دریافت
۱۳ مرداد ۱۴۰۱
تاریخ ریوایز
۲۲ آبان ۱۴۰۱
تاریخ پذیرش
۲۹ دی ۱۴۰۱