دوره 4، شماره 39، مهر 1401، صفحات 96 - 103
نویسندگان : معصومه حسن پور *

چکیده :
پژوهش حاضر با هدف پیش بینی تعلل ورزی تحصیلی بر اساس مولفه های احساس تنهایی، انجام شد. روش پژوهش کاربردی، توصیفی از نوع همبستگی و جامعه آماری شامل تمامی دانش آموزان مقطع متوسطه دوم شهرستان ساری در سال تحصیلی 98-1397 به تعداد 6867 نفر بود. طبق جدول کرجسی و مورگان و روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای (بر حسب پایه تحصیلی) تعداد 364 نفر انتخاب شدند. ابزار اندازه گیری، پرسشنامه های احساس تنهایی دهشیري و همکاران (1386) و تعلل ورزی تحصیلی سولومون و راث بلوم (1984) بود. روش تجزیه و تحلیل داده ها استفاده از روش های آمار توصیفی و آمار استنباطی (ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیونی) از طریق نرم افزار SPSS 23 بود. یافته ها نشان داد که بین احساس تنهایی و مولفه های آن (تنهایی خانواده، تنهایی دوستان و تنهایی عاطفی) با تعلل ورزی تحصیلی دانش آموزان رابطه مثبت معناداری وجود دارد و 3/66 درصد از تعلل ورزی تحصیلی دانش آموزان به ترتیب توسط تنهایی دوستان، تنهایی عاطفی و تنهایی خانواده قابل پیش بینی است.

کلمات کلیدی :
احساس تنهایی، تنهایی خانواده، تنهایی دوستان، تنهایی عاطفی، تعلل ورزی تحصیلی.


مشاهده مقاله
323
دانلود
0
تاریخ دریافت
۰۵ تیر ۱۴۰۱
تاریخ ریوایز
۱۲ مرداد ۱۴۰۱
تاریخ پذیرش
۲۶ مهر ۱۴۰۱