تاثیر ایجاد انگیزه در بر افروختن میل به یادگیری در دانش آموزان
دوره 5، شماره 48، تیر 1402، صفحات 172 - 187
نویسندگان : ابراهیم کرمی و پروانه احمدلو *
چکیده :
انگیزه به فرآیندهایی مانند نیاز، شناخت، هیجان، و رویدادهای بیرونی گفته می شود که به رفتار، نیرو و جهت میدهند و رفتار را در جهت یک هدف فعال می سازند. محققان به طور کلی انگیزه را به دو دستۀ درونی و بیرونی تقسیم میکنند. انگیزۀ درونی، میل و اشتیاق برای انجام کاری است که حتی بدون وجود پاداش بیرونی، برای شخص، بسیار ارزشمند یا لذتبخش است. اما انگیزۀ بیرونی تمایل به انجام کاری است که نتیجه یا پاداش خاصی را برای شخص به ارمغان میآورد. انگیزۀ یادگیری در دانشآموزان، به معنای تمایل درونی آنها برای مشارکتِ طولانی مدت و با کیفیت، در فرآیند یادگیری، و متعهد ماندن به این فرآیند است. این تمایل میتواند ناشی از انگیزههای درونی یا منابع بیرونی باشد. پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر ایجاد انگیزه در برافروختن میل به یادگیری در دانش آموزان و به روش توصیفی – تحلیلی انجام شده است. نتایج پژوهش حاکی از آن است که انگیزه یكی از مهمترین عناصر یادگیری و آموزش اثربخش است که باعث آماده ساختن دانشآموز برای یادگیری، فعال نگهداشتن او در طول یادگیری و افزایش توجه و دقت وی برای تمركز بیشتر می شود. از میان عوامل موثر بر انگیزه، تشویق و تنبیه از جمله عوامل مهم تأثیرگذار بر کیفیت فعالیتها و عملکرد تحصیلی دانش آموزان شناخته شده اند. نقش تشویق در ایجاد علاقه و انگیزه به مراتب مهمتر و مؤثرتر از نقش تنبیه بوده و باعث برانگیختگی قوای بیشتر انسان در جهت تحول برای رسیدن به کمال می شود.
انگیزه به فرآیندهایی مانند نیاز، شناخت، هیجان، و رویدادهای بیرونی گفته می شود که به رفتار، نیرو و جهت میدهند و رفتار را در جهت یک هدف فعال می سازند. محققان به طور کلی انگیزه را به دو دستۀ درونی و بیرونی تقسیم میکنند. انگیزۀ درونی، میل و اشتیاق برای انجام کاری است که حتی بدون وجود پاداش بیرونی، برای شخص، بسیار ارزشمند یا لذتبخش است. اما انگیزۀ بیرونی تمایل به انجام کاری است که نتیجه یا پاداش خاصی را برای شخص به ارمغان میآورد. انگیزۀ یادگیری در دانشآموزان، به معنای تمایل درونی آنها برای مشارکتِ طولانی مدت و با کیفیت، در فرآیند یادگیری، و متعهد ماندن به این فرآیند است. این تمایل میتواند ناشی از انگیزههای درونی یا منابع بیرونی باشد. پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر ایجاد انگیزه در برافروختن میل به یادگیری در دانش آموزان و به روش توصیفی – تحلیلی انجام شده است. نتایج پژوهش حاکی از آن است که انگیزه یكی از مهمترین عناصر یادگیری و آموزش اثربخش است که باعث آماده ساختن دانشآموز برای یادگیری، فعال نگهداشتن او در طول یادگیری و افزایش توجه و دقت وی برای تمركز بیشتر می شود. از میان عوامل موثر بر انگیزه، تشویق و تنبیه از جمله عوامل مهم تأثیرگذار بر کیفیت فعالیتها و عملکرد تحصیلی دانش آموزان شناخته شده اند. نقش تشویق در ایجاد علاقه و انگیزه به مراتب مهمتر و مؤثرتر از نقش تنبیه بوده و باعث برانگیختگی قوای بیشتر انسان در جهت تحول برای رسیدن به کمال می شود.
کلمات کلیدی :
انگیزه، یادگیری، دانش آموزان، تشویق، تنبیه
انگیزه، یادگیری، دانش آموزان، تشویق، تنبیه
مشاهده مقاله
318
دانلود
0
تاریخ دریافت
۲۹ فروردین ۱۴۰۲
تاریخ ریوایز
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۲
تاریخ پذیرش
۲۴ تیر ۱۴۰۲