دوره 5، شماره 52، آبان 1402، صفحات 1 - 18
نویسندگان : زهرا شهامتی نژاد *

چکیده :
هوش مصنوعی یا به اختصار Al یک فناوری کاملا جدید یا موضوعی ناشناخته نیست. بسیاری از رمان‌نویسان گذشته و فیلم‌های علمی تخیلی افزایش محبوبیت آن را پیش‌بینی کرده‌اند و صحبت از آن به دهه‌های گذشته برمی‌گردد. هوش مصنوعی شاخه‌ای از علوم رایانه است که هدف اصلی آن تولید ماشین‌های هوشمندی است که توانایی انجام وظایفی که نیازمند به هوش انسانی است را داشته باشد. فن ‌آوری هوش مصنوعی باعث تغییرات زیادی در اغلب صنایع و حوزه‌های مختلف شده است که حوزه آموزش یکی از آن‌ها به‌حساب می‌آید. ما در این تحقیق پس از تجزیه و تحلیل یافته‌های مقالات، اسناد و پایگاه‌های اینترنتی معتبر به توصیف اطلاعاتی در خصوص مفهوم آموزش، هوش مصنوعی، ویژگی‌های این فن‌آوری، کاربرد آن در آموزش، ابزارهای مورد استفاده هوش مصنوعی در آموزش و چالش‌های موجود در این زمینه پرداخته‌ایم. نتایج این پژوهش مروری-کتابخانه‌ای حاکی از آن است که هوش مصنوعی به افزایش کیفیت آموزشی چه در فضای واقعی و چه در فضای الکترونیک کمک می‌کند و همچنین علاوه ‌بر توسعه روند آموزش، امکاناتی مانند تدریس خصوصی، نمره‌دهی، طراحی مفاد درسی و بازخورد را برای دانشجویان و دانش‌آموزان فراهم می‌آورد. این سیستم توانایی تبدیل فرآیند آموزش و یادگیری سنتی را از طریق فناوری پیشرفته خود دارد و به شخصی‌سازی محتوا برای پاسخگویی به تقاضای آموزش کمک شایانی می‌کند.

کلمات کلیدی :
هوش مصنوعی، آموزش، یادگیری الکترونیک


مشاهده مقاله
216
دانلود
0
تاریخ دریافت
۰۶ شهریور ۱۴۰۲
تاریخ ریوایز
۰۹ مهر ۱۴۰۲
تاریخ پذیرش
۲۹ آبان ۱۴۰۲