پیش بینی رفتارهای انحرافی معلمان بر اساس متغیرهای اخلاق حرفه ای مدیران و رفتارهای تسهیم دانش
دوره 6، شماره 63، مهر 1403، صفحات 1 - 13
نویسندگان : مریم ملازاده * و جعفر امیری فرح آبادی
چکیده :
هدف اصلی پژوهش حاضر پیش بینی رفتارهای انحرافی معلمان بر اساس متغیرهای اخلاق حرفه ای مدیران و رفتارهای تسهیم دانش بوده است. این پژوهش از نظر جهت گیری، کاربردی و از نظر رویکرد پژوهش، کمی، توصیفی- پیمایشی می باشد. جامعه موردنظر این پژوهش شامل کلیه معلمان مقطع متوسطه شهرستان تربت حیدریه بوده است که در سال تحصیلی 1403-1402 تعداد آنها 600 نفر گزارش شده است. تعداد نمونه پژوهش با استفاده از فرمول کوکران، 235 نفر برآورد شد که با کاربست روش نمونه گیری تصادفی – طبقه ای انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه های استاندارد بوده که روایی محتوایی و صوری آنها با کمک استاد راهنما و سه نفر دیگر از صاحب نظران این حوزه بررسی و تأیید شد. همچنین پایایی ابزارها در این پژوهش با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ بررسی و تأیید شد. در راستای بررسی و تحلیل فرضیه های پژوهش، با توجه به نرمال بودن داده ها از آزمون های همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیره با استفاده از نرم افزار SPSS بهره گرفته شد. یافته های پژوهش نشان داد که متغیرهای اخلاق حرفه ای مدیران و رفتارهای تسهیم دانش می توانند به صورت معناداری رفتارهای انحرافی معلمان مقطع متوسطه شهرستان تربت حیدریه را پیش بینی کنند. به بیان دقیق تر این دو متغیر توانسته اند با ضریب همبستگی 83/0 حدود 70 درصد از واریانس متغیر رفتارهای انحرافی این معلمان را پیش بینی نماید.
هدف اصلی پژوهش حاضر پیش بینی رفتارهای انحرافی معلمان بر اساس متغیرهای اخلاق حرفه ای مدیران و رفتارهای تسهیم دانش بوده است. این پژوهش از نظر جهت گیری، کاربردی و از نظر رویکرد پژوهش، کمی، توصیفی- پیمایشی می باشد. جامعه موردنظر این پژوهش شامل کلیه معلمان مقطع متوسطه شهرستان تربت حیدریه بوده است که در سال تحصیلی 1403-1402 تعداد آنها 600 نفر گزارش شده است. تعداد نمونه پژوهش با استفاده از فرمول کوکران، 235 نفر برآورد شد که با کاربست روش نمونه گیری تصادفی – طبقه ای انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه های استاندارد بوده که روایی محتوایی و صوری آنها با کمک استاد راهنما و سه نفر دیگر از صاحب نظران این حوزه بررسی و تأیید شد. همچنین پایایی ابزارها در این پژوهش با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ بررسی و تأیید شد. در راستای بررسی و تحلیل فرضیه های پژوهش، با توجه به نرمال بودن داده ها از آزمون های همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیره با استفاده از نرم افزار SPSS بهره گرفته شد. یافته های پژوهش نشان داد که متغیرهای اخلاق حرفه ای مدیران و رفتارهای تسهیم دانش می توانند به صورت معناداری رفتارهای انحرافی معلمان مقطع متوسطه شهرستان تربت حیدریه را پیش بینی کنند. به بیان دقیق تر این دو متغیر توانسته اند با ضریب همبستگی 83/0 حدود 70 درصد از واریانس متغیر رفتارهای انحرافی این معلمان را پیش بینی نماید.
کلمات کلیدی :
رفتارهای انحرافی معلمان، اخلاق حرفه ای مدیران، رفتارهای تسهیم دانش
رفتارهای انحرافی معلمان، اخلاق حرفه ای مدیران، رفتارهای تسهیم دانش
مشاهده مقاله
37
دانلود
0
تاریخ دریافت
۱۷ تیر ۱۴۰۳
تاریخ ریوایز
۱۱ شهریور ۱۴۰۳
تاریخ پذیرش
۰۳ آبان ۱۴۰۳