بررسی تاثیر مشتری محوری بر جذب مشتریان با در نظر گرفتن نقش کیفیت خدمات در نظام بانکداری
دوره 3، شماره 29، آذر 1400، صفحات 62 - 56
نویسندگان : مجید شفائی گلمکانی * و سیدمرتضی غیور باغبانی
چکیده :
با افزایش روزافزون بانکها و موسسات مالی، رقابت برای جلب و نگهداری مشتریان افزایش یافته است. از طرفی هزینه جذب هر مشتری جدید، چندین برابر هزینه حفظ مشتریان سابق میباشد، لذا وفاداری مشتریان از اهمیت ویژهای برخوردار است. هدف از این مطالعه، شناسایی عوامل موثر بر حفظ مشتریان با در نظر گرفتن نقش کیفیت خدمات در بین مشتریان بانکی میباشد. جامعه آماری این مطالعه، مشتریان بانک میباشند که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی و با استفاده از فرمول کوکران برای جوامع آماری بدست آمده است. جامعه آماری مورد بررسی در این مطالعه شامل 384 پرسشنامه که هر کدام دارای سه قسمت وفاداری، کیفیت خدمات و مشتری محوری میباشد. نتایج بدست آمده حاکی از ارتباط بین مشتریمداری و وفاداری مشتریان میباشد. همچنین ارتباط معناداری بین مشتریمداری و کیفیت خدمات بانک ملاحظه شده است. به علاوه تاثیر کیفیت خدمات بر وفاداری مشتریان و تاثیر مشتریمداری از طریق کیفیت خدمات بر وفاداری مشتریان بانک تایید شده است.
با افزایش روزافزون بانکها و موسسات مالی، رقابت برای جلب و نگهداری مشتریان افزایش یافته است. از طرفی هزینه جذب هر مشتری جدید، چندین برابر هزینه حفظ مشتریان سابق میباشد، لذا وفاداری مشتریان از اهمیت ویژهای برخوردار است. هدف از این مطالعه، شناسایی عوامل موثر بر حفظ مشتریان با در نظر گرفتن نقش کیفیت خدمات در بین مشتریان بانکی میباشد. جامعه آماری این مطالعه، مشتریان بانک میباشند که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی و با استفاده از فرمول کوکران برای جوامع آماری بدست آمده است. جامعه آماری مورد بررسی در این مطالعه شامل 384 پرسشنامه که هر کدام دارای سه قسمت وفاداری، کیفیت خدمات و مشتری محوری میباشد. نتایج بدست آمده حاکی از ارتباط بین مشتریمداری و وفاداری مشتریان میباشد. همچنین ارتباط معناداری بین مشتریمداری و کیفیت خدمات بانک ملاحظه شده است. به علاوه تاثیر کیفیت خدمات بر وفاداری مشتریان و تاثیر مشتریمداری از طریق کیفیت خدمات بر وفاداری مشتریان بانک تایید شده است.
کلمات کلیدی :
مشتریمحوری، کیفیت خدمات، بانکداری، وفاداری مشتریان، خدمات غیرحضوری
مشتریمحوری، کیفیت خدمات، بانکداری، وفاداری مشتریان، خدمات غیرحضوری
مشاهده مقاله
715
دانلود
0