دوره 6، شماره 62، شهریور 1403، صفحات 26 - 33
نویسندگان : شیدا مرشدی * و محمد اسدی و شایان مدرسی

چکیده :
یادگیری فاصله دار ،یک نوع روش تدریس شناختی است که در حداقل زمان بیشترین محتوای ممکن را آموزش میدهد. هدف این پژوهش بررسی دو نوع فعالیت بدنی رقابتی و مفرح و تاثیر برد و باخت آزمودنی ها بر یادگیری واژگان زبان انگلیسی در زمان استراحت یادگیری فاصله دار است.در این مقاله ی پژوهشی تعداد 20 زبان آموز 15 تا 20 سال با میانگین سن16/8 سال به صورت غیر تصادفی انتخاب شدند و دوبار مورد آزمایش قرار گرفتند هر دو بار 49 واژه از کتاب 504 واژه ی ضروری زبان انگلیسی انتخاب شدند و به مدت 40 دقیقه به آنها آموزش داده شد؛که هر دو بار با فاصله های زمانی مشخص و یکسان مورد آزمایش قرار گرفتند .بار اول به صورت فاصله دار شامل سه مرحله الف)درون داد/ فعالیت مفرح، ب)درون داد/فعالیت مفرح،ج) درون داد نهایی انجام شد؛ بار دوم به صورت فاصله دار شامل سه مرحله الف)درون داد/فعالیت رقابتی دو نفره ، ب)درون داد/فعالیت رقابتی دو نفره ،ج) درون داد نهایی انجام شد. آزمون یادداری دو بار گرفته شد بار اول و برای فعالیت ورزشی مفرح یک هفته پس از تدریس از 49 واژه و معنای آنها از آزمودنی ها گرفته شد وداده ها یاد داشت شدند،بار دوم و برای فعالیتی بدنی رقابتی یکبار بلافاصله بعد از آموزش و یک بار یک هفته بعد از فعالیت آزمون گرفته شد و داده ها توسط نرم افزارSPSS ( ویرایش شانزدهم) بررسی و آنالیز شدند که به دلیل طبیعی بودن توسط روش تی همبسته با میزان اثر پذیری p≥0/05 بررسی شدند. بررسی ها نشان داد که برندگان فعالیت رقابتی با میزان p=0/003) ) به دست آمده در کوتاه مدت عملکرد بهتری داشتند اما در دراز مدت با میزان p=0/792 برد و باخت تاثیری بر یادگیری نداردبنابراین تیم تحقیق پیشنهاد می کند که برای یادسپاری بهتر و رعایت مساوات و عزت نفس از فعالیت رقابتی در زمان استراحت پرهیز شود.

کلمات کلیدی :
یادگیری فاصله دار، برد و باخت، واژگان انگلیسی، فعالیت مفرح ورزشی


مشاهده مقاله
21
دانلود
0
تاریخ دریافت
۰۲ اسفند ۱۴۰۲
تاریخ ریوایز
۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
تاریخ پذیرش
۰۶ شهریور ۱۴۰۳