شیوع نقص توجه و بیش فعالی دانش آموزان پیش دبستانی زیر هفت سال و رابطه آن با سلامت روان مادران
دوره 5، شماره 55، بهمن 1402، صفحات 66 - 78
نویسندگان : مهران علی بازی * و فرزانه فرجاد و سحر بخت و وحید علی بازی
چکیده :
موضوع: بررسی رابطه شیوع نقص توجه و بیش فعالی دانش آموزان زیر 7سال و رابطه آن با سلامت روان مادران. هدف : هدف اصلي پژوهش حاضر، بررسی رابطه بین شیوع نقص توجه و بیش فعالی در دانش آموزان کلاس اول ابتدایی و رابطه آن با سلامت روان مادران در شهرستان دهدشت می باشد.مطالعات نشان می دهد که میزان افسردگی و علایم اضطرابی و برخی اختلالات روان پزشکی دیگر ب میزان بیشتری درمادران با فرزندان مبتلا به ADHD دیده می شوند. از آ ن جا که افسردگی واضطراب مادر بر مدیریت رفتار فرزند مبتلایش تأثیرمی گذارد تشخیص و درمان به موقع افسردگی و اضطراب مادر نقش مهمی در پیش آگهی ADHDدرفرزند مبتلا دارد. در این پژوحش شیوع نقص توجه و بیش فعالی دانش آموزان زیر 7سال و رابطه آن با سلامت روان مادران ارزیابی می گردد. روش : پژوهش حاضر، براساس هدف كاربردي و از نظر روش، توصیفی- همبستگی می باشد. جامعه آماري اين پژوهش شامل 200 نفردانش آموزان پیش دبستانی زیر7سال شهر دهدشت درسال 1398-1397 مي باشد. . در جامعه مزبور، براساس جدول مورگان، حجم نمونه 110 نفر برآورد گرديد که به صورت تصادفي ساده مشخص گرديد. پس از انتخاب افرادبرای سنجش مشکلات رفتاری کودکان ازپرسشنامه کانرز (conners parent rating scale)وبرای سنجش سلامت روان مادران از پرسشنامه سلامت عمومی (GHQ-28)استفاده گردید.یافته ها: بین اختلال نقص توجه - بیش فعالی کودکان و سلامت روان مادران رابطه معنی داری وجود دارد. بین اختلال نقص توجه - بیش فعالی کودکان و سطح تحصیلات مادران رابطه معنی داری وجود دارد. بین میزان شیوع اختلال نقص توجه و بیش فعالی در دختران و پسران تفاوت معنی داری وجود دارد. اختلال نقص توجه - بیش فعالی کودکان بر سلامت روان مادران تأثير معنادار و مثبت دارد؛ بنابراين فرضيه اصلي پژوهش معنادار مي باشد و تأييد مي شود. بدين معنا كه با افزايش نقص توجه- بیش فعالی در فرزندان، سطح سلامت روان مادران آنها نیز افزايش مي يابد (نمره در تست کاهش مي يابد). لذا فرضيه تحقيق تأیید می شود. نتايج تحقيق اين بود كه آشكار شد كه تحصيلات مادر در بروز اختلالهاي رفتاري نقش مهم و مؤثري دارد؛ بدين معني كه مادران داراي تحصيلات بيشتر ،كودكاني با مشكلات عاطفي و رفتاري كمتر دارند. كاستي توجه و بيش فعالي در پسرها، شايع تر از دخترها و در كودكان نسبت به نوجوانان شايع تر است.
موضوع: بررسی رابطه شیوع نقص توجه و بیش فعالی دانش آموزان زیر 7سال و رابطه آن با سلامت روان مادران. هدف : هدف اصلي پژوهش حاضر، بررسی رابطه بین شیوع نقص توجه و بیش فعالی در دانش آموزان کلاس اول ابتدایی و رابطه آن با سلامت روان مادران در شهرستان دهدشت می باشد.مطالعات نشان می دهد که میزان افسردگی و علایم اضطرابی و برخی اختلالات روان پزشکی دیگر ب میزان بیشتری درمادران با فرزندان مبتلا به ADHD دیده می شوند. از آ ن جا که افسردگی واضطراب مادر بر مدیریت رفتار فرزند مبتلایش تأثیرمی گذارد تشخیص و درمان به موقع افسردگی و اضطراب مادر نقش مهمی در پیش آگهی ADHDدرفرزند مبتلا دارد. در این پژوحش شیوع نقص توجه و بیش فعالی دانش آموزان زیر 7سال و رابطه آن با سلامت روان مادران ارزیابی می گردد. روش : پژوهش حاضر، براساس هدف كاربردي و از نظر روش، توصیفی- همبستگی می باشد. جامعه آماري اين پژوهش شامل 200 نفردانش آموزان پیش دبستانی زیر7سال شهر دهدشت درسال 1398-1397 مي باشد. . در جامعه مزبور، براساس جدول مورگان، حجم نمونه 110 نفر برآورد گرديد که به صورت تصادفي ساده مشخص گرديد. پس از انتخاب افرادبرای سنجش مشکلات رفتاری کودکان ازپرسشنامه کانرز (conners parent rating scale)وبرای سنجش سلامت روان مادران از پرسشنامه سلامت عمومی (GHQ-28)استفاده گردید.یافته ها: بین اختلال نقص توجه - بیش فعالی کودکان و سلامت روان مادران رابطه معنی داری وجود دارد. بین اختلال نقص توجه - بیش فعالی کودکان و سطح تحصیلات مادران رابطه معنی داری وجود دارد. بین میزان شیوع اختلال نقص توجه و بیش فعالی در دختران و پسران تفاوت معنی داری وجود دارد. اختلال نقص توجه - بیش فعالی کودکان بر سلامت روان مادران تأثير معنادار و مثبت دارد؛ بنابراين فرضيه اصلي پژوهش معنادار مي باشد و تأييد مي شود. بدين معنا كه با افزايش نقص توجه- بیش فعالی در فرزندان، سطح سلامت روان مادران آنها نیز افزايش مي يابد (نمره در تست کاهش مي يابد). لذا فرضيه تحقيق تأیید می شود. نتايج تحقيق اين بود كه آشكار شد كه تحصيلات مادر در بروز اختلالهاي رفتاري نقش مهم و مؤثري دارد؛ بدين معني كه مادران داراي تحصيلات بيشتر ،كودكاني با مشكلات عاطفي و رفتاري كمتر دارند. كاستي توجه و بيش فعالي در پسرها، شايع تر از دخترها و در كودكان نسبت به نوجوانان شايع تر است.
کلمات کلیدی :
اختلال نقص توجه بیش فعالی،سلامت روان ،دانش آموزان، پیش دبستانی، دهدشت
اختلال نقص توجه بیش فعالی،سلامت روان ،دانش آموزان، پیش دبستانی، دهدشت
مشاهده مقاله
214
دانلود
0
تاریخ دریافت
۰۴ تیر ۱۴۰۲
تاریخ ریوایز
۲۰ شهریور ۱۴۰۲
تاریخ پذیرش
۲۷ بهمن ۱۴۰۲