واكاوي ماهيّت حقوقي مسأله ارتداد با نگاهی بر دیدگاه آیت الله مصباح
دوره 4، شماره 36، تیر 1401، صفحات 81 - 103
نویسندگان : محمّدمهدي كريمي نيا * و مجتبی انصاری مقدم
چکیده :
ارتداد از مباحث مهم فقهی و کلامی در مجامع علمی می باشد. نیز این مسأله از نقطه نظر «حقوق بشر» مورد بحث اندیشمندان می باشد. برخی معتقدند: «ارتداد ماهيت حقوقى ندارد». دليل ايشان بر اين سخن آن است كه اولاً، حكم ارتداد در قانون مجازات اسلامىِ سابق و قانون مجازات اسلامىِ فعلى نيامده است و ثانياً، آياتى از قرآن كريم، كه ناظر به بحث ارتداد است، فقط مجازات اخروى را بيان داشته است. همچنین برخی آن را با حقوق بشر در تنافی می دانند. در ادامه دیدگاه آیت الله مصباح مورد توجّه قرار گرفته است. در پاسخ اشکال نخست باید گفت: اگر چه قانون مجازات اسلامى از اين نظر داراى نقص است، ولى اصل يكصد و شصت و هفتم قانون اساسى اين مشكل را حل كرده است و در پاسخ پرسش دوّم باید گفت: اگر بپذيريم كه حق الهى ـ يعنى اين كه بايد خداى متعال اطاعت و عبادت شود ـ بر همه حقوقِ فردى و اجتماعى مقدّم و حاكم است و يكى از اصولى كه فراتر از جميع قوانينِ موضوعه است، رعايت «حق الله» مى باشد. آیت الله مصباح، علاوه بر «حق فردی» و «حقوق اجتماعی»، به حق سوّمی معتقد بود و آن «حق الله» است و بر اساس آن، مجازات مرتد، منطقی و شرعی خواهد بود.
ارتداد از مباحث مهم فقهی و کلامی در مجامع علمی می باشد. نیز این مسأله از نقطه نظر «حقوق بشر» مورد بحث اندیشمندان می باشد. برخی معتقدند: «ارتداد ماهيت حقوقى ندارد». دليل ايشان بر اين سخن آن است كه اولاً، حكم ارتداد در قانون مجازات اسلامىِ سابق و قانون مجازات اسلامىِ فعلى نيامده است و ثانياً، آياتى از قرآن كريم، كه ناظر به بحث ارتداد است، فقط مجازات اخروى را بيان داشته است. همچنین برخی آن را با حقوق بشر در تنافی می دانند. در ادامه دیدگاه آیت الله مصباح مورد توجّه قرار گرفته است. در پاسخ اشکال نخست باید گفت: اگر چه قانون مجازات اسلامى از اين نظر داراى نقص است، ولى اصل يكصد و شصت و هفتم قانون اساسى اين مشكل را حل كرده است و در پاسخ پرسش دوّم باید گفت: اگر بپذيريم كه حق الهى ـ يعنى اين كه بايد خداى متعال اطاعت و عبادت شود ـ بر همه حقوقِ فردى و اجتماعى مقدّم و حاكم است و يكى از اصولى كه فراتر از جميع قوانينِ موضوعه است، رعايت «حق الله» مى باشد. آیت الله مصباح، علاوه بر «حق فردی» و «حقوق اجتماعی»، به حق سوّمی معتقد بود و آن «حق الله» است و بر اساس آن، مجازات مرتد، منطقی و شرعی خواهد بود.
کلمات کلیدی :
ارتداد، ماهیت حقوقی، آیت الله مصباح
ارتداد، ماهیت حقوقی، آیت الله مصباح
مشاهده مقاله
437
دانلود
0
تاریخ دریافت
۱۷ مهر ۱۴۰۰
تاریخ ریوایز
۲۴ اسفند ۱۴۰۰
تاریخ پذیرش
۱۵ تیر ۱۴۰۱