بررسی نقش دولت الکترونیک در ارتقاء خدمات سازمانی
دوره 6، شماره 61، مرداد 1403، صفحات 17 - 24
نویسندگان : یوسف دهقان *
چکیده :
دسترسی سریع به اطلاعات در سازمان هاي دولتی و خصوصی از اهمیت ویژه اي برخوردار است. استفاده از رایانه و فناوری اطلاعات و ارتباطات، امکانات منحصر به فردي را براي جمع آوري و کنترل وگزارش دهی فوري و به موقع براي مدیران فراهم می آورد. یکی از این فرایندهای فناوری اطلاعات و ارتباطات دولت لکترونیکی می باشد که در این فرايند، فعالیتهـا و امور اداری، بدون کاغذ و در فضای الکترونیکی صـورت می گیرد، و نقـش عمـده ای را در کاهش هزينه های دولت، افزايش انعطاف پذيری ساختار دولـت،کاهـش تخلفات و فساد اداری، افزايـش مشارکت مردمی، کاهش تمرکززدايی، ، افزايش بهره وری و صرفـه جويـی در زمان و اثربخشی را ايفا می نمايد. مدیریت امور خدمات اداری در واقع جنبه های انسانی سازمان و ادارات را در بر می گیرد، و این بخاطر اینست که نیروی انسانی عامل مهمی در نیل به اهداف ادارات و مدیریت به شمار می رود. مدیریت در نظام امور اداری تخصص ویژه ای است که تلاش می نماید تا در جهت کسب رضایت کارکنان و تأمین هدف های ادارات گام برداشته و سیاست گذاری نماید. پژوهش های اخیر بیانگر این واقعیت است که رابطه نزدیکی بین نحوه مدیریت منابع انسانی و امکان نیل به اهداف سازمانی و اداری وجود دارد، از این روست که این مدیریت امروزه به منزله یکی ازبخش های مهم و حیاتی هر سازمان و اداره محسوب می گردد.
دسترسی سریع به اطلاعات در سازمان هاي دولتی و خصوصی از اهمیت ویژه اي برخوردار است. استفاده از رایانه و فناوری اطلاعات و ارتباطات، امکانات منحصر به فردي را براي جمع آوري و کنترل وگزارش دهی فوري و به موقع براي مدیران فراهم می آورد. یکی از این فرایندهای فناوری اطلاعات و ارتباطات دولت لکترونیکی می باشد که در این فرايند، فعالیتهـا و امور اداری، بدون کاغذ و در فضای الکترونیکی صـورت می گیرد، و نقـش عمـده ای را در کاهش هزينه های دولت، افزايش انعطاف پذيری ساختار دولـت،کاهـش تخلفات و فساد اداری، افزايـش مشارکت مردمی، کاهش تمرکززدايی، ، افزايش بهره وری و صرفـه جويـی در زمان و اثربخشی را ايفا می نمايد. مدیریت امور خدمات اداری در واقع جنبه های انسانی سازمان و ادارات را در بر می گیرد، و این بخاطر اینست که نیروی انسانی عامل مهمی در نیل به اهداف ادارات و مدیریت به شمار می رود. مدیریت در نظام امور اداری تخصص ویژه ای است که تلاش می نماید تا در جهت کسب رضایت کارکنان و تأمین هدف های ادارات گام برداشته و سیاست گذاری نماید. پژوهش های اخیر بیانگر این واقعیت است که رابطه نزدیکی بین نحوه مدیریت منابع انسانی و امکان نیل به اهداف سازمانی و اداری وجود دارد، از این روست که این مدیریت امروزه به منزله یکی ازبخش های مهم و حیاتی هر سازمان و اداره محسوب می گردد.
کلمات کلیدی :
نظام اداری، دولت الکترونیک،امور اداری، خدمات
نظام اداری، دولت الکترونیک،امور اداری، خدمات
مشاهده مقاله
97
دانلود
0
تاریخ دریافت
۰۳ دی ۱۴۰۲
تاریخ ریوایز
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
تاریخ پذیرش
۰۲ شهریور ۱۴۰۳