دوره 6، شماره 66، دی 1403، صفحات 55 - 66
نویسندگان : مهسا حسین زاده عربلوی یکان *

چکیده :
این پژوهش با هدف بررسی تأثیر سرمایه معنوی و مؤلفه‌های محرک رفتاری بر بالندگی روانی معلمان دوره ابتدایی انجام شده است. رویکرد تحقیق از نوع توصیفی-همبستگی بوده و تلاش شده تا ارتباط میان این متغیرها به‌صورت دقیق واکاوی شود. جامعه آماری شامل تمامی معلمان دوره ابتدایی شهر ارومیه در سال تحصیلی 1403-1404 است. از میان این جامعه، 364 نفر بر اساس جدول مورگان و با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی انتخاب شدند تا نمونه‌ای نماینده برای تحقیق باشند. ابزار گردآوری داده‌ها شامل سه پرسشنامه استاندارد بود: پرسشنامه سرمایه معنوی پولوتزین و الیسون (1982) که به ارزیابی ابعاد معنوی فرد می‌پردازد، پرسشنامه مؤلفه‌های محرک رفتاری پینتریچ و همکاران (1991) که انگیزه‌ها و رفتارهای یادگیری را بررسی می‌کند، و پرسشنامه بالندگی روانی ریف (1989) که شاخص‌های سلامت روان و شکوفایی فردی را می‌سنجد. تحلیل داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS نسخه 26 انجام شد. نتایج حاصل نشان داد که سرمایه معنوی و مؤلفه‌های محرک رفتاری تأثیر مثبت و معناداری بر بالندگی روانی معلمان دارند، به‌طوری که افزایش سرمایه معنوی و انگیزه‌های رفتاری موجب ارتقای سلامت روانی و توانمندی‌های فردی در معلمان می‌شود. این یافته‌ها اهمیت تقویت ابعاد معنوی و محرک‌های رفتاری در توسعه حرفه‌ای و روانی معلمان را نشان می‌دهد.

کلمات کلیدی :
سرمایه معنوی، مؤلفه‌های محرک رفتاری، بالندگی روانی.


مشاهده مقاله
7
دانلود
0
تاریخ دریافت
۱۰ شهریور ۱۴۰۳
تاریخ ریوایز
۱۷ مهر ۱۴۰۳
تاریخ پذیرش
۲۹ دی ۱۴۰۳