دوره 6، شماره 65، آذر 1403، صفحات 1 - 9
نویسندگان : احمد میرزابیگی * و سعید بختیار پور و زهرا افتخار صعادی و بهنام مکوندی و رضا پاشا

چکیده :
این پژوهش با هدف بررسی رابطه علی بلوغ هیجانی و سرزندگی تحصیلی با انگیزه پیشرفت تحصیلی با میانجی‌گری احساس تعلق به مدرسه در دانش‌آموزان متوسطه دوم شهر ایلام انجام شد. جامعه آماری شامل کلیه دانش‌آموزان دختر و پسر دوره دوم متوسطه این شهر بود که با روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای و بر اساس جدول کرجسی و مورگان، 374 دانش‌آموز انتخاب شد. ابزارهای پژوهش شامل مقیاس بلوغ هیجانی، سرزندگی تحصیلی، انگیزه پیشرفت تحصیلی و احساس تعلق به مدرسه بودند. تحلیل داده‌ها با استفاده از مدل‌یابی معادلات ساختاری نشان داد که بلوغ هیجانی و سرزندگی تحصیلی تأثیر مثبت و معناداری بر انگیزه پیشرفت تحصیلی دارند و احساس تعلق به مدرسه، نقش میانجی‌گری مهمی در این رابطه ایفا می‌کند. نتایج بیانگر آن است که تقویت بلوغ هیجانی و سرزندگی تحصیلی، همراه با افزایش احساس تعلق به مدرسه، می‌تواند بهبود انگیزه و عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان را تسهیل کند. این یافته‌ها برای معلمان، مشاوران و سیاست‌گذاران آموزشی مفید بوده و می‌تواند در جهت تقویت عوامل مؤثر بر موفقیت تحصیلی دانش‌آموزان به کار رود.

کلمات کلیدی :
بلوغ هیجانی، سرزندگی تحصیلی، انگیزه پیشرفت تحصیلی، احساس تعلق به مدرسه، دانش‌آموز


مشاهده مقاله
22
دانلود
0
تاریخ دریافت
۰۴ شهریور ۱۴۰۳
تاریخ ریوایز
۰۸ مهر ۱۴۰۳
تاریخ پذیرش
۱۱ آذر ۱۴۰۳