دوره 4، شماره 37، مرداد 1401، صفحات 31 - 40
نویسندگان : محمد صادق رفیعی و پری فهندژ سعدی *

چکیده :
در هر فرهنگ تجاری سازی به معنی “به کارگیری روش های کسب وکار به منظور سود ” آمده است.راهکار ورود به دنیای کسب وکار امروزی فن آوری است وکلید فن آوری،تجاری سازی و ارزش افزوده ناشی از آن است.تجاری سازی،فرآیند تبدیل فن آوری های جدید به محصولات موفق تجاری است و دربرگیرنده آرایه های مختلفی از فرآیندهای مهم فنی،تجاری ومالی است که باعث تبدیل فن آوری جدید به محصولات یا خدمات مفید می شود.این فرآیند شامل فعالیتهایی از قبیل ارزیابی بازار،طراحی محصول،مهندسی تولید،مدیریت حقوق مالکیت معنوی،توسعه راهبرد بازاریابی،افزایش سرمایه و آموزش افراد می شود.به عبارتی تجاری سازی یافته های پژوهشی،حلقه گمشده اتصال فن آوری و بازار است و تمرکز آن بر حلقه های انتهایی زنجیره ارزش است.از آنجا که به بازار رسانیدن یک محصول می تواند تضمین کننده موفقیت و بقای یک سازمان باشد،تجاری سازی علوم ورزشی و تربیتی فنی به عنوان یک عامل حیاتی مطرح شده است. حال به وسیله تجاری سازی علوم ورزشی و تربیتی، ﻣﻬﺎرت و اﺧﺘﺮاع ﺗﻮﻟﯿﺪ ﺷﺪه در داﻧﺸﮕﺎهها در دﺳﺘﺮس و ﻣﻮرد ﺑﻬﺮهﺑﺮداري سازمانها و ﺟﺎﻣﻌﻪ ﻗﺮار ﻣﯽﮔﯿﺮد. در این مقاله هدف بررسی تجاری سازی علوم ورزشی و تربیتی؛ معرفی، ضرورت و الزامات می باشد. در نتیجه اهمیت این مقاله به قدری است که بسیاري از کشورها به نقش آن در توسعه پی برده اند و آن را در رأس برنامه ها و سیاست‌هاي علمی خود قرار داده اند. علوم ورزشی و تربیتی گاهها و مراکز تحقیقاتی این کشورها، تجاري سازي تحقیقات و کسب درآمد از فعالیتهای تحقیقی را جزء اولویتهاي خود قرار داده اند تا هم نقشی را در رشد و پیشرفت کشور ایفا کنند و هم بودجه مورد نیاز را براي ادامه و گسترش تحقیقات فراهم کنند.

کلمات کلیدی :
تجاری سازی علوم ورزشی و تربیتی، علوم ورزشی، علوم ورزشی و تربیتی


مشاهده مقاله
334
دانلود
0
تاریخ دریافت
۱۵ اسفند ۱۴۰۰
تاریخ ریوایز
۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱
تاریخ پذیرش
۲۳ مرداد ۱۴۰۱