ارتباط سواد رسانه ای و فرهنگ مدرسه با عدالت آموزشی در فرایند تعلیم و تربیت سازمان آموزش و پرورش شهرستان ارومیه
دوره 6، شماره 67، بهمن 1403، صفحات 37 - 54
نویسندگان : فرشید رستم زاده * و آیت محمدی و افسانه رزاقی رباطی
چکیده :
این تحقیق به دنبال آن است تا به بررسی رابطهی بین سواد رسانه ای و فرهنگ مدرسه با عدالت آموزشی در مدارس شهرستان ارومیه در سال تحصیلی ۱۴۰3 بپردازد. پژوهش حاضر از منظر هدف و ماهیت از نوع تحقیقات کاربردی و از نظر استراتژی و مسیر اجرا کمی، از نوع ماتریس همبستگی است. جامعه آماری تحقیق 194 مدرسه ابتدایی ناحیه دو شهرستان ارومیه می باشد که از آن به روش نمونه گیری تصادفی ساده و با استفاده از فرمول کوکران 124 مدرسه به عنوان حجم نمونه انتخاب شده است و ابزار پژوهش شامل سه پرسشنامه ی استاندارد سواد رسانه ای تامن(1995) و پرسشنامه استاندارد فرهنگ مدرسه هیگینز و ساد(1998) که روایی و پایایی این پرسش نامه در سال های 1392و 1397 مورد تآئید قرا گرفته است و پرسشنامه عدالت آموزشی گل پرور(1389) که هر سه پرسشنامه دارای روایی و پایایی مطلوب بودند،می باشد برای تجزیه و تحلیل داده های حاصل از پرسشنامه ها از نرم افزار آماری SPSS 28 استفاده شده است. همچنین روش های تحلیل همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون برای آنالیز داده ها مورد استفاده قرار گرفته است.تحلیل داده های حاصل از پژوهش نشان داد که رابطهی میان فرهنگ مدرسه با هر دو متغیر سواد رسانه ای و عدالت آموزشی رابطه مثبت و معنی داری را نشان داد.همچنین رابطه سواد رسانه ای و عدالت آموزشی نیز مثبت و معنی دار می باشد. نتایج احصاء شده از این تحقیق می تواند مورد استفاده مدیران آموزشی و معلمان مدارس شهرستتان ارومیه قرار بگیرد.
این تحقیق به دنبال آن است تا به بررسی رابطهی بین سواد رسانه ای و فرهنگ مدرسه با عدالت آموزشی در مدارس شهرستان ارومیه در سال تحصیلی ۱۴۰3 بپردازد. پژوهش حاضر از منظر هدف و ماهیت از نوع تحقیقات کاربردی و از نظر استراتژی و مسیر اجرا کمی، از نوع ماتریس همبستگی است. جامعه آماری تحقیق 194 مدرسه ابتدایی ناحیه دو شهرستان ارومیه می باشد که از آن به روش نمونه گیری تصادفی ساده و با استفاده از فرمول کوکران 124 مدرسه به عنوان حجم نمونه انتخاب شده است و ابزار پژوهش شامل سه پرسشنامه ی استاندارد سواد رسانه ای تامن(1995) و پرسشنامه استاندارد فرهنگ مدرسه هیگینز و ساد(1998) که روایی و پایایی این پرسش نامه در سال های 1392و 1397 مورد تآئید قرا گرفته است و پرسشنامه عدالت آموزشی گل پرور(1389) که هر سه پرسشنامه دارای روایی و پایایی مطلوب بودند،می باشد برای تجزیه و تحلیل داده های حاصل از پرسشنامه ها از نرم افزار آماری SPSS 28 استفاده شده است. همچنین روش های تحلیل همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون برای آنالیز داده ها مورد استفاده قرار گرفته است.تحلیل داده های حاصل از پژوهش نشان داد که رابطهی میان فرهنگ مدرسه با هر دو متغیر سواد رسانه ای و عدالت آموزشی رابطه مثبت و معنی داری را نشان داد.همچنین رابطه سواد رسانه ای و عدالت آموزشی نیز مثبت و معنی دار می باشد. نتایج احصاء شده از این تحقیق می تواند مورد استفاده مدیران آموزشی و معلمان مدارس شهرستتان ارومیه قرار بگیرد.
کلمات کلیدی :
سواد، رسانه ای فرهنگ مدرسه، عدالت آموزشی
سواد، رسانه ای فرهنگ مدرسه، عدالت آموزشی
مشاهده مقاله
10
دانلود
0
تاریخ دریافت
۱۷ آذر ۱۴۰۳
تاریخ ریوایز
۱۰ دی ۱۴۰۳
تاریخ پذیرش
۲۸ بهمن ۱۴۰۳