بررسي ارتباط نگرش های تربیتی والدین موثر با انگيزه های مطالعه و کتاب خوانی در دانش آموزان دوره ابتدایی شهرستان قروه
دوره 1، شماره 8، اسفند 98، صفحات 57 - 72
نویسندگان : فریدون یزدانی * و مصطفی جعفری
چکیده :
پژوهش حاضر با هدف بررسي عوامل مؤثر بر انگيزههاي مطالعه بر روي 200 نفر از دانشآموزان دوره ابتدایی شهرستان قروه و ارتباط آن با نگرش های تربیتی والدین آن ها انجام شده است. اين نمونه، به صورت خوشهاي انتخاب شده، و پرسشنامة انگيزههاي خواندن پرسشنامه نگرش سنجی Survey of Attitude در اختيار آنان قرار گرفته است. يافتههاي پژوهش نشان داد دانشآموزان مورد بررسي، كمابيش همة انگيزههاي خواندن را دارند و ميزان اين انگيزهها از ضعيف تا متوسط، رتبهگذاري شده است. والدین دانش آموزانی که به مطالعه فرزندان بیشتر اهمیت می دادند غالباً از میان تحصیل کردگان نبودند. «رقابت»، «توجه والدین» و «نمره» از انگيزههايي بودند كه در دانشآموزان مورد بررسي نسبت به بقيه در سطح بالاتري قرار داشتند و عواملی چون اجتناب از مطالعه، فشار والدین به دلایل غیر منطقی، مطالعه به قصد چالش برانگيزي و تكليف، نسبت به بقية انگيزهها نمرههاي كمتري را به خود اختصاص دادند. و از عوامل اجتناب دارنده مطالعه در بین دانش آموزان بود. با بررسی کارناه دو سال اخیر دانش آموزان دریافتیم که بين انگيزههاي اثربخشي، چالش برانگيزي، كنجكاوي، تشویق والدین و رقابت با معدل نمره ریاضی و علوم دانشآموزان مورد بررسي در دو سال اخير، رابطة معنادار وجود دارد.
پژوهش حاضر با هدف بررسي عوامل مؤثر بر انگيزههاي مطالعه بر روي 200 نفر از دانشآموزان دوره ابتدایی شهرستان قروه و ارتباط آن با نگرش های تربیتی والدین آن ها انجام شده است. اين نمونه، به صورت خوشهاي انتخاب شده، و پرسشنامة انگيزههاي خواندن پرسشنامه نگرش سنجی Survey of Attitude در اختيار آنان قرار گرفته است. يافتههاي پژوهش نشان داد دانشآموزان مورد بررسي، كمابيش همة انگيزههاي خواندن را دارند و ميزان اين انگيزهها از ضعيف تا متوسط، رتبهگذاري شده است. والدین دانش آموزانی که به مطالعه فرزندان بیشتر اهمیت می دادند غالباً از میان تحصیل کردگان نبودند. «رقابت»، «توجه والدین» و «نمره» از انگيزههايي بودند كه در دانشآموزان مورد بررسي نسبت به بقيه در سطح بالاتري قرار داشتند و عواملی چون اجتناب از مطالعه، فشار والدین به دلایل غیر منطقی، مطالعه به قصد چالش برانگيزي و تكليف، نسبت به بقية انگيزهها نمرههاي كمتري را به خود اختصاص دادند. و از عوامل اجتناب دارنده مطالعه در بین دانش آموزان بود. با بررسی کارناه دو سال اخیر دانش آموزان دریافتیم که بين انگيزههاي اثربخشي، چالش برانگيزي، كنجكاوي، تشویق والدین و رقابت با معدل نمره ریاضی و علوم دانشآموزان مورد بررسي در دو سال اخير، رابطة معنادار وجود دارد.
کلمات کلیدی :
انگيزههاي مطالعه، انگيزههاي خواندن، دانشآموزان پایه نهم، تهران، نگرش تربیتی
انگيزههاي مطالعه، انگيزههاي خواندن، دانشآموزان پایه نهم، تهران، نگرش تربیتی
مشاهده مقاله
1,261
دانلود
0