نقش میزان سواد رسانه ای آموزگاران ابتدایی آموزش و پرورش شهر کرمانشاه بر توسعه مدل تفکر انعکاسی
دوره 6، شماره 59، خرداد 1403، صفحات 58 - 70
نویسندگان : نازیلا خطیب زنجانی * و روژین اعظمی
چکیده :
اکنون که انقلاب اطلاعات و ارتباطات، مرزهای جغرافیایی را در نوردیده و تحولات شگرفی را در عرصه جهانی شدن خلق کرده است، حجم بالای اطلاعات و دانش های تازه، به راحتی از طریق شبکه های اطلاعاتی در دسترس همگان قرار می گیرد و به نظر می رسد"دهکده جهانی" در حال شکل گیری است. در این میان یک موضوع مهم، نحوه برخورد با پیشرفت های پرشتاب و خیره کننده فناوری اطلاعات و ارتباطات و استفاده از آن ها در شئون مختلف زندگی است. رسانه ها می توانند همچون ابزاری مفید به انسان معاصر کمک کنند تا با استفاده از آخرین پدیده های علمی، زندگی دلخواه، آرمانی و پرباری داشته باشد،در این تحقیق سعی بر این شده است كه به بررسي میزان آگاهی و اطلاعات سواد رسانه ای آموزگاران مدارس دخترانه ابتدایی آموزش و پرورش شهر کرمانشاه بر گسترش شیوه ی افکار انعکاسی می پردازد و نقش آن را بر توسعه مدل تفكر انعكاسي آنان مورد تجزیه و تحلیل قرار دهيم تحقيق حاضر توصيفي از نوع همبستگي واز نظر نتايج كاربردي مي باشد،جامعه آماري تحقيق حاضر كليه ي آموزگاران مدارس ابتدایی دخترانه شهر کرمانشاه مي باشد (N=5241)كه با استفاده از از جدول كرچسي و مورگان 381 نفر را به عنوان حجم نمونه آماري انتخاب كرده ايم. ابزار هاي اندازه گيري در اين تحقيق پرسشنامه مي باشد ، كه پرسشنامه هاي مورد استفاده در اين تحقيق شامل پرسشنامه هاي استاندارد ؛ سنجش سواد رسانه اي مي باشد. تجزيه وتحليل بين داده هاي به دست آمده در اين تحقيق به وسيله ي نرم افزار spss وبهره گيري از آزمون هاي آمار گالموگروف و اسپيرمن مورد بررسي قرار گرفت .ماحصل تحقيق را مي توان اينگونه بيان نمود كه وضعيت سواد رسانه اي جامعه آماري منطقه مورد مطالعه متوسط روبه بالا مي باشد و بين سواد رسانه اي آموزگاران ابتدایی مدارس دخترانه شهر کرمانشاه با گسترش الگوی افکار انعكاسي رابطه ي معناداري وجود داشته و مي توان گفت كه آگاهی و اطلاعات سواد رسانه اي بر مدل تفكر انعكاسي و توسعه آن تاثير مثبت دارد.
اکنون که انقلاب اطلاعات و ارتباطات، مرزهای جغرافیایی را در نوردیده و تحولات شگرفی را در عرصه جهانی شدن خلق کرده است، حجم بالای اطلاعات و دانش های تازه، به راحتی از طریق شبکه های اطلاعاتی در دسترس همگان قرار می گیرد و به نظر می رسد"دهکده جهانی" در حال شکل گیری است. در این میان یک موضوع مهم، نحوه برخورد با پیشرفت های پرشتاب و خیره کننده فناوری اطلاعات و ارتباطات و استفاده از آن ها در شئون مختلف زندگی است. رسانه ها می توانند همچون ابزاری مفید به انسان معاصر کمک کنند تا با استفاده از آخرین پدیده های علمی، زندگی دلخواه، آرمانی و پرباری داشته باشد،در این تحقیق سعی بر این شده است كه به بررسي میزان آگاهی و اطلاعات سواد رسانه ای آموزگاران مدارس دخترانه ابتدایی آموزش و پرورش شهر کرمانشاه بر گسترش شیوه ی افکار انعکاسی می پردازد و نقش آن را بر توسعه مدل تفكر انعكاسي آنان مورد تجزیه و تحلیل قرار دهيم تحقيق حاضر توصيفي از نوع همبستگي واز نظر نتايج كاربردي مي باشد،جامعه آماري تحقيق حاضر كليه ي آموزگاران مدارس ابتدایی دخترانه شهر کرمانشاه مي باشد (N=5241)كه با استفاده از از جدول كرچسي و مورگان 381 نفر را به عنوان حجم نمونه آماري انتخاب كرده ايم. ابزار هاي اندازه گيري در اين تحقيق پرسشنامه مي باشد ، كه پرسشنامه هاي مورد استفاده در اين تحقيق شامل پرسشنامه هاي استاندارد ؛ سنجش سواد رسانه اي مي باشد. تجزيه وتحليل بين داده هاي به دست آمده در اين تحقيق به وسيله ي نرم افزار spss وبهره گيري از آزمون هاي آمار گالموگروف و اسپيرمن مورد بررسي قرار گرفت .ماحصل تحقيق را مي توان اينگونه بيان نمود كه وضعيت سواد رسانه اي جامعه آماري منطقه مورد مطالعه متوسط روبه بالا مي باشد و بين سواد رسانه اي آموزگاران ابتدایی مدارس دخترانه شهر کرمانشاه با گسترش الگوی افکار انعكاسي رابطه ي معناداري وجود داشته و مي توان گفت كه آگاهی و اطلاعات سواد رسانه اي بر مدل تفكر انعكاسي و توسعه آن تاثير مثبت دارد.
کلمات کلیدی :
سواد رسانه اي، مدل تفكر انعكاسي، آموزگاران مقطع ابتدایی
سواد رسانه اي، مدل تفكر انعكاسي، آموزگاران مقطع ابتدایی
مشاهده مقاله
100
دانلود
0
تاریخ دریافت
۲۸ آذر ۱۴۰۲
تاریخ ریوایز
۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
تاریخ پذیرش
۲۹ خرداد ۱۴۰۳