توسعه نظام مدیریت آموزشی در مقطع ابتدایی در دبستان های کوچک روستا
دوره 6، شماره 63، مهر 1403، صفحات 73 - 84
نویسندگان : محبوبه خواجه مظفری *
چکیده :
اهداف پژوهش عبارت بودند از: 1) بررسی عوامل سیستم مدیریت آموزشی در مقطع ابتدایی. 2) بررسی مشکلات شرایط موجود و رهنمودهای توسعه مدیریت آموزشی در دبستان کوچک، 3) توسعه سیستم مدیریت آموزشی در دبستان کوچک و 4) بررسی نتایج استفاده از سیستم مدیریت آموزشی در دبستان کوچک. پژوهش شامل چهار مرحله بود: مرحله اول بررسی عوامل نظام آموزشی در مقطع ابتدایی. فاز 2 بررسی مشکلات شرایط موجود و رهنمودهای توسعه سیستم مدیریت آموزشی در مقطع ابتدایی. فاز 3 توسعه نظام آموزشی در دبستان کوچک و فاز 4 بررسی نتایج استفاده از سیستم آموزشی در دبستان کوچک. ابزار گردآوری داده ها در این پژوهش فرم یادداشت برداری، پرسشنامه، مصاحبه و فرم مشاهده بود. آمارهای مورد استفاده برای تجزیه و تحلیل داده ها میانگین، درصد، انحراف معیار و تحلیل محتوا بود. نتایج تحقیق نشان داد: 1) عوامل نظام آموزشی در مقطع ابتدایی کوچک از 4 بعد اصلی تشکیل شده است: (1) ورودی شامل هشت فرعی. -عوامل؛ (2) فرآیند شامل دو عامل فرعی. (3) خروجی شامل دو عامل فرعی. (4) بازخورد از جمله با یک عامل فرعی. 2) نتایج مطالعه موقعیت ها و مشکلات فعلی نشان داد که: 10877 دوره اولیه کوچک وجود دارد. مشکلات نشان داد که مدیران نظارتی نداشتند و توسعه کیفیت دانشآموزان را پیگیری نمیکردند، معلمان در مورد یادگیری دانشآموز محور شفاف نبودند، والدین و جامعه در توسعه کیفیت دانشآموز همکاری نداشتند و کیفیت دانشآموزان پایینتر از معیار بود. دستورالعمل های توسعه نشان داد که هم مدیران و هم معلمان نیاز به توسعه معلمان در یادگیری دانش آموز محور، برنامه درسی در یادگیری معلمان، رسانه ها و فناوری، منابع یادگیری برای یادگیری زبان آموز و درخواست همکاری والدین در ارتقای کیفیت دانش آموز. 3) سیستم مدیریت آموزشی شامل 4 بعد اصلی، 13 عامل فرعی شامل 42 شاخص است. يافته هاي سيستم ارزشيابي و دفترچه راهنماي سيستم مديريت آموزشي بيش از 80% بود. 5) بررسی استفاده از سیستم مدیریت آموزشی نشان داد که پیشبررسی استفاده از سیستم مدیریت آموزشی در «کمترین» سطح قرار دارد. با این حال، پس از درمان استفاده از سیستم مدیریت آموزشی در "بیشترین" سطح بود.
اهداف پژوهش عبارت بودند از: 1) بررسی عوامل سیستم مدیریت آموزشی در مقطع ابتدایی. 2) بررسی مشکلات شرایط موجود و رهنمودهای توسعه مدیریت آموزشی در دبستان کوچک، 3) توسعه سیستم مدیریت آموزشی در دبستان کوچک و 4) بررسی نتایج استفاده از سیستم مدیریت آموزشی در دبستان کوچک. پژوهش شامل چهار مرحله بود: مرحله اول بررسی عوامل نظام آموزشی در مقطع ابتدایی. فاز 2 بررسی مشکلات شرایط موجود و رهنمودهای توسعه سیستم مدیریت آموزشی در مقطع ابتدایی. فاز 3 توسعه نظام آموزشی در دبستان کوچک و فاز 4 بررسی نتایج استفاده از سیستم آموزشی در دبستان کوچک. ابزار گردآوری داده ها در این پژوهش فرم یادداشت برداری، پرسشنامه، مصاحبه و فرم مشاهده بود. آمارهای مورد استفاده برای تجزیه و تحلیل داده ها میانگین، درصد، انحراف معیار و تحلیل محتوا بود. نتایج تحقیق نشان داد: 1) عوامل نظام آموزشی در مقطع ابتدایی کوچک از 4 بعد اصلی تشکیل شده است: (1) ورودی شامل هشت فرعی. -عوامل؛ (2) فرآیند شامل دو عامل فرعی. (3) خروجی شامل دو عامل فرعی. (4) بازخورد از جمله با یک عامل فرعی. 2) نتایج مطالعه موقعیت ها و مشکلات فعلی نشان داد که: 10877 دوره اولیه کوچک وجود دارد. مشکلات نشان داد که مدیران نظارتی نداشتند و توسعه کیفیت دانشآموزان را پیگیری نمیکردند، معلمان در مورد یادگیری دانشآموز محور شفاف نبودند، والدین و جامعه در توسعه کیفیت دانشآموز همکاری نداشتند و کیفیت دانشآموزان پایینتر از معیار بود. دستورالعمل های توسعه نشان داد که هم مدیران و هم معلمان نیاز به توسعه معلمان در یادگیری دانش آموز محور، برنامه درسی در یادگیری معلمان، رسانه ها و فناوری، منابع یادگیری برای یادگیری زبان آموز و درخواست همکاری والدین در ارتقای کیفیت دانش آموز. 3) سیستم مدیریت آموزشی شامل 4 بعد اصلی، 13 عامل فرعی شامل 42 شاخص است. يافته هاي سيستم ارزشيابي و دفترچه راهنماي سيستم مديريت آموزشي بيش از 80% بود. 5) بررسی استفاده از سیستم مدیریت آموزشی نشان داد که پیشبررسی استفاده از سیستم مدیریت آموزشی در «کمترین» سطح قرار دارد. با این حال، پس از درمان استفاده از سیستم مدیریت آموزشی در "بیشترین" سطح بود.
کلمات کلیدی :
مدیریت آموزشی، توسعه، دبستان کوچک
مدیریت آموزشی، توسعه، دبستان کوچک
مشاهده مقاله
7
دانلود
0
تاریخ دریافت
۲۵ فروردین ۱۴۰۳
تاریخ ریوایز
۱۳ مرداد ۱۴۰۳
تاریخ پذیرش
۰۳ آبان ۱۴۰۳