بررسی رابطه باورهای انگیزشی با راهبرد های خودتنظیمی یادگیری دانش آموزان دوره اول متوسطه شهر تنکابن
دوره 6، شماره 59، خرداد 1403، صفحات 1 - 8
نویسندگان : وحید خوش روش * و آدینه خباززاده تدین و افشین محمودپور
چکیده :
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه باورهای انگیزشی با راهبردهای یادگیری خودتنظیمی دانش آموزان دوره اول متوسطه اجرا گردید. این پژوهش از نوع کاربردی است که با طرح پژوهشی همبستگی بوده و جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش آموزان دوره اول متوسطه شهر تنکابن که در مراکز آموزشی شهر تنکابن در سال تحصیلی 1397-1398مشغول به تحصیل بوده اند. که ازتعداد1200 نفر دانش آموز به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای و با استفاده از جدول مورگان تعداد 278 نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آزمون آماری همبستگی پیرسون به کمک نرم افزار spss انجام گردید. نتایج نشان داد که بین باورهای انگیزشی با راهبرد های یادگیری خودتنظیمی دانش آموزان رابطه معنادار وجود دارد هم چنین بعد از بررسی رگرسیون مشخص شد برخی از مولفه های باورهای انگیزشی توان پیش بینی راهبردهای یادگیری خودتنظیمی را دارد.
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه باورهای انگیزشی با راهبردهای یادگیری خودتنظیمی دانش آموزان دوره اول متوسطه اجرا گردید. این پژوهش از نوع کاربردی است که با طرح پژوهشی همبستگی بوده و جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش آموزان دوره اول متوسطه شهر تنکابن که در مراکز آموزشی شهر تنکابن در سال تحصیلی 1397-1398مشغول به تحصیل بوده اند. که ازتعداد1200 نفر دانش آموز به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای و با استفاده از جدول مورگان تعداد 278 نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آزمون آماری همبستگی پیرسون به کمک نرم افزار spss انجام گردید. نتایج نشان داد که بین باورهای انگیزشی با راهبرد های یادگیری خودتنظیمی دانش آموزان رابطه معنادار وجود دارد هم چنین بعد از بررسی رگرسیون مشخص شد برخی از مولفه های باورهای انگیزشی توان پیش بینی راهبردهای یادگیری خودتنظیمی را دارد.
کلمات کلیدی :
باور انگیزشی، راهبردهای یادگیری خودتنظیمی، دانش آموزان
باور انگیزشی، راهبردهای یادگیری خودتنظیمی، دانش آموزان
مشاهده مقاله
102
دانلود
0
تاریخ دریافت
۱۹ اسفند ۱۴۰۲
تاریخ ریوایز
۱۴ فروردین ۱۴۰۳
تاریخ پذیرش
۲۹ خرداد ۱۴۰۳