
-
تعداد دوره ها7
-
تعداد شماره73
-
تعداد مقالات1,433
-
تعداد نویسندگان3,204
-
مقالات پذیرش شده605
-
مقالات رد شده828
-
درصد پذیرش42.22%
-
درصد عدم پذیرش57.78%
-
زمان پذیرش (روز)60
-
پایگاههای نمایه شده42
-
تعداد داوران93
-
تعداد مشاهده مقالات809,764
اثربخشی آموزش حل مسئله بر تعامل والدینی در بین نوجوانان در معرض خطر
دوره 7، شماره 70، اردیبهشت 1404، صفحات 80 - 92
1- کارشناس ارشد گروه روان شناسي بالینی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامي، کرمانشاه، ايران
2- کارشناس ارشد گروه روان شناسي بالینی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامي، کرمانشاه، ايران
3- کارشناس ارشد گروه روان شناسي بالینی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامي، کرمانشاه، ايران
4- دانشجوی دکتری تخصصی روان شناسی، دانشگاه تهران
چکیده :
هدف از اين پژوهش، تعيين بررسی اثربخشی آموزش مهارت حل مسئله بر تعامل والدینی در بین نوجوانان در معرض خطر بود. طرح پژوهش، نيمه آزمايشي از نوع پيش آزمون و پس آزمون با گروه كنترل است. جامعه آماري كليه نوجوانان در معرض خطر شهر کرمانشاه بودند. نمونه مورد نظر با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس 24 نفر براساس معیارهای ورود وخروج انتخاب و بطور کاملا تصادفی در دوگروه دو گروه آزمایشی و گواه (12 نفر گروه آزمایش و 12 نفر گروه گواه) قرار گرفتند. ابزار هاي پژوهشي مورد استفاده تعامل والدینی مارک (1983) بود و جهت سنجيدن آموزش مهارت حل مسئله از پروتكل آموزشي هشت جلسه اي استفاده شد. براي تحليل داده ها از تحليل كواريانس چند متغيره و يك متغيره استفاده شد. یافتهها نشان داد آموزش مهارت حل مسئله با توجه به میانگین تعامل والدینی (مادر) دانش آموزان گروه آزمایش نسبت به میانگین گروه گواه، موجب افزایش تعامل والدینی (مادر) دانش آموزان گروه آزمایش شده است. آموزش مهارت حل مسئله با توجه به میانگین تعامل والدینی (پدر)دانش آموزان گروه آزمایش نسبت به میانگین گروه گواه، موجب افزایش تعامل والدینی (پدر)دانش آموزان گروه آزمایش شده است.
کلمات کلیدی :
- 212
- 28
- 1403/10/23
- 1403/11/21
- 1404/02/29