
-
تعداد دوره ها7
-
تعداد شماره73
-
تعداد مقالات1,433
-
تعداد نویسندگان3,204
-
مقالات پذیرش شده605
-
مقالات رد شده828
-
درصد پذیرش42.22%
-
درصد عدم پذیرش57.78%
-
زمان پذیرش (روز)60
-
پایگاههای نمایه شده42
-
تعداد داوران93
-
تعداد مشاهده مقالات809,572
واکاوی تاثیر سطح معنویت و مؤلفههای محرک رفتاری بر بالندگی روانی معلمان
دوره 6، شماره 66، دی 1403، صفحات 55 - 66
1- کارشناسی ارشد رشته شیمی گرایش شیمی فیزیک، دانشگاه سراسری تبریز
چکیده :
این پژوهش با هدف بررسی تأثیر سرمایه معنوی و مؤلفههای محرک رفتاری بر بالندگی روانی معلمان دوره ابتدایی انجام شده است. رویکرد تحقیق از نوع توصیفی-همبستگی بوده و تلاش شده تا ارتباط میان این متغیرها بهصورت دقیق واکاوی شود. جامعه آماری شامل تمامی معلمان دوره ابتدایی شهر ارومیه در سال تحصیلی 1403-1404 است. از میان این جامعه، 364 نفر بر اساس جدول مورگان و با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند تا نمونهای نماینده برای تحقیق باشند. ابزار گردآوری دادهها شامل سه پرسشنامه استاندارد بود: پرسشنامه سرمایه معنوی پولوتزین و الیسون (1982) که به ارزیابی ابعاد معنوی فرد میپردازد، پرسشنامه مؤلفههای محرک رفتاری پینتریچ و همکاران (1991) که انگیزهها و رفتارهای یادگیری را بررسی میکند، و پرسشنامه بالندگی روانی ریف (1989) که شاخصهای سلامت روان و شکوفایی فردی را میسنجد. تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS نسخه 26 انجام شد. نتایج حاصل نشان داد که سرمایه معنوی و مؤلفههای محرک رفتاری تأثیر مثبت و معناداری بر بالندگی روانی معلمان دارند، بهطوری که افزایش سرمایه معنوی و انگیزههای رفتاری موجب ارتقای سلامت روانی و توانمندیهای فردی در معلمان میشود. این یافتهها اهمیت تقویت ابعاد معنوی و محرکهای رفتاری در توسعه حرفهای و روانی معلمان را نشان میدهد.
کلمات کلیدی :
- 181
- 27
- 1403/06/10
- 1403/07/17
- 1403/10/29