
-
تعداد دوره ها7
-
تعداد شماره73
-
تعداد مقالات1,433
-
تعداد نویسندگان3,204
-
مقالات پذیرش شده605
-
مقالات رد شده828
-
درصد پذیرش42.22%
-
درصد عدم پذیرش57.78%
-
زمان پذیرش (روز)60
-
پایگاههای نمایه شده42
-
تعداد داوران93
-
تعداد مشاهده مقالات809,773
بررسی رابطه ی سبک های فرزندپروری با رشد اجتماعی و خودپنداره دانش آموزان دختر و پسر ابتدایی
دوره 6، شماره 58، اردیبهشت 1403، صفحات 39 - 51
1- دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه شهید مدنی تبریز
چکیده :
این پژوهش با هدف تعیین رابطه بین سبک های فرزندپروری والدین با خودپنداره و رشد اجتماعی دانش آموزان ابتدایی انجام گرفت. روش این پژوهش از نوع همبستگی می باشد. آزمودنی های این پژوهش را 200 نفر از دانش آموزان ( دختر و پسر ) پایه ی چهارم و پنجم مقطع ابتدایی استان کرمانشاه و والدینشان در سال تحصیلی 1400-1399 تشکیل می دهند که بر اساس نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب شده اند و به کمک پرسشنامه سبک های فرزند پروری بامریند(1973)، پرسشنامه رشد اجتماعی وایلند(1965) و پرسشنامه زمینه یابی خودادراکی پی ریت منداگلیو مورد ارزیابی قرار گرفته اند. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون استفاده شده است. نتایج حاصل از تحلیل داده ها حاکی از آن است که بین سبک های فرزند پروری والدین و خودپنداره و رشد اجتماعی دانش آموزان رابطه معنی داری وجود دارد. شیوه فرزندپروری استبدادی به طور منفی و شیوه های فرزندپروری آزاد منشانه و مقتدرانه به طور مثبت رشد اجتماعی و خودپنداره را در دانش آموزان پیش بینی می کنند. ولی شیوۀ فرزندپروری مقتدرانه می تواند به طور قوی تری رشد اجتماعی و خودپندارۀ مثبت را در دانش آموزان پیش بینی کند.
کلمات کلیدی :
- 391
- 28
- 1402/09/06
- 1402/11/11
- 1403/02/23