ثبت نام
ورود به صفحه کاربری
صفر تا صد چاپ کتاب شما

binder-right6

binder-right5

img6.jpg

binder-left1

 

 

 

علوم و تحقیقات

اثر بخشی آموزش شیوه های تربیتی بر تاب آوری روانی و سلامت روانی مادران دارای کودکان کم توان ذهنی
دوره 6، شماره 57، فروردین 1403، صفحات 113 - 125
نویسندگان : پریسا الفتی فر* 1، سمیه یاوری روشن 2، سمیه مرادی 3، فائزه حیدری شیخی آبادی 4

1کارشناس ارشد روان شناسی عمومی، دانشگاه علوم و تحقیقات کرمانشاه

2کارشناس ارشد روان شناسی عمومی، دانشگاه علوم و تحقیقات کرمانشاه

3دانشجوی کارشناسی ارشد روان شناسی کودکان استثنایی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه

4کارشناس آموزش کودکان با نیازهای ویژه، دانشگاه فرهنگیان الزهرا تبریز

چکیده :
هدف پژوهش حاضر اثربخشي آموزش شیوه های تربیتی بر تاب آوري روانی و سلامت روانی مادران داراي كودكان كم توان ذهني بود. طرح پژوهش، نیمه آزمایشی و از نوع پیش آزمون - پس آزمون با گروه گواه است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه مادران داراي كودكان كم توان ذهني مدرسه استثنایی شهر کرمانشاه بودند. نمونه مورد نظر با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس 30 نفر در دو گروه آزمایشی و گواه (15 نفر گروه آزمایش و 15 نفر گروه گواه) قرار گرفتند. ابزارهاي مورد استفاده در اين پژوهش شامل پرسشنامه تاب آوری کانر و دیویدسون (2003) و سلامت روانی گلدبرگ و هیلر (1979) بود. نتايج با استفاده از تحلیل کواریانس نشان داد. آموزش شیوه های تربیتی با توجه به میانگین تاب آوري مادران داراي كودكان كم توان ذهني گروه آزمایش نسبت به میانگین گروه گواه، موجب افزایش تاب آوري مادران داراي كودكان كم توان ذهني گروه آزمایش شده است. آموزش شیوه های تربیتی با توجه به میانگین سلامت روانی مادران داراي كودكان كم توان ذهني گروه آزمایش نسبت به میانگین گروه گواه، موجب افزایش سلامت روانی مادران داراي كودكان كم توان ذهني گروه آزمایش شده است.
کلمات کلیدی :
تاب آوری، سلامت روان، کم توان ذهنی، شیوه های تربیتی