ثبت نام
ورود به صفحه کاربری
صفر تا صد چاپ کتاب شما

binder-right6

binder-right5

img6.jpg

binder-left1

 

 

 

علوم و تحقیقات

ارتباط سواد رسانه ای و فرهنگ مدرسه با عدالت آموزشی در فرایند تعلیم و تربیت سازمان آموزش و پرورش شهرستان ارومیه
دوره 6، شماره 67، بهمن 1403، صفحات 37 - 54
نویسندگان : فرشید رستم زاده* 1، آیت محمدی 2، افسانه رزاقی رباطی 3

1دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی،گروه علوم تربیتی،واحد ارومیه.دانشگاه دانشگاه آزاد اسلامی ارومیه.ارومیه، ایران

2دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی،واحد ارومیه.دانشگاه آزاد اسلامی ارومیه.ارومیه.ایران

3کارشناس ارشد برنامه ریزی درسی، دانشگاه آزاد ارومیه،گروه علوم تربیتی،واحد ارومیه، دانشگاه آزاد اسلامی، ارومیه، ایران

چکیده :
این تحقیق به دنبال آن است تا به بررسی رابطه‌ی بین سواد رسانه ای و فرهنگ مدرسه با عدالت آموزشی در مدارس شهرستان ارومیه در سال تحصیلی ۱۴۰3 بپردازد. پژوهش حاضر از منظر هدف و ماهیت از نوع تحقیقات کاربردی و از نظر استراتژی و مسیر اجرا کمی، از نوع ماتریس همبستگی است. جامعه آماری تحقیق 194 مدرسه ابتدایی ناحیه دو شهرستان ارومیه می باشد که از آن به روش نمونه گیری تصادفی ساده و با استفاده از فرمول کوکران 124 مدرسه به عنوان حجم نمونه انتخاب شده است و ابزار پژوهش شامل سه پرسشنامه ی استاندارد سواد رسانه ای تامن(1995) و پرسشنامه استاندارد فرهنگ مدرسه هیگینز و ساد(1998) که روایی و پایایی این پرسش نامه در سال های 1392و 1397 مورد تآئید قرا گرفته است و پرسشنامه عدالت آموزشی گل پرور(1389) که هر سه پرسشنامه دارای روایی و پایایی مطلوب بودند،می باشد برای تجزیه و تحلیل داده های حاصل از پرسشنامه ها از نرم افزار آماری SPSS 28 استفاده شده است. همچنین روش های تحلیل همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون برای آنالیز داده ها مورد استفاده قرار گرفته است.تحلیل داده های حاصل از پژوهش نشان داد که رابطه‌ی میان فرهنگ مدرسه با هر دو متغیر سواد رسانه ای و عدالت آموزشی رابطه مثبت و معنی داری را نشان داد.همچنین رابطه سواد رسانه ای و عدالت آموزشی نیز مثبت و معنی دار می باشد. نتایج احصاء شده از این تحقیق می تواند مورد استفاده مدیران آموزشی و معلمان مدارس شهرستتان ارومیه قرار بگیرد.
کلمات کلیدی :
سواد، رسانه ای فرهنگ مدرسه، عدالت آموزشی