ثبت نام
ورود به صفحه کاربری
صفر تا صد چاپ کتاب شما
پیوندها

binder-right6

binder-right5

img6.jpg

binder-left1

 

 

 

QR Code

علوم و تحقیقات

بررسی هوش چندگانه گاردنر بر عملکرد و یادگیری دانش آموزان
دوره 5، شماره 48، تیر 1402، صفحات 100 - 117
نویسندگان : مهدی خاوری مهر* 1 ، مجید سوار 2 ، سرور سلطانی 3 ، نرگس آتش خواجه احمد 4

1 کارشناسی ارشد بافت شناسی و جنین شناسی ، دانشگاه ارومیه

2 دکتری روانشناسی ، دانشگاه آزاد تهران

3 کارشناسی ارشد تربیت بدنی ، دانشگاه آزاد شوشتر

4 کارشناسی ارشد مهندسی کامپیوتر

چکیده :
در فرآیند یاددهی و یادگیری عوامل متعددی دخیل هستند و محققان همواره برای بهبود و تسریع این فرآیند به دنبال راهکارهایی بوده اند. هوش از جمله مهم ترین این عوامل هستند . هوش یک پتانسیل و توان بالقوه از جنس زیست – روانشناختی برای پردازش اطلاعات است که در شرایط مختلف و چیدمان‌های فرهنگی مختلف می‌تواند فعال شود و کمک کند تا افراد مشکلات پیش رو در آن فرهنگ و جامعه را حل کنند و محصولاتی تولید کنند که در آن فرهنگ، ارزشمند محسوب می‌شوند. در این راستا گاردنر با ارائه نظریه هوش چندگانه عنوان کرد هیچ هوش واحدی وجود ندارد، بلکه هوش‌های متمایز و مستقل متعددی وجود دارد که هریک نشان‌دهنده مهارت‌ها و استعدادهای منحصر به فرد مربوط به یک دسته خاص است. پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر هوش چندگانه گاردنر بر عملکرد و یادگیری دانش آموزان و به روش توصیفی و از نوع تحلیل محتوا انجام شده است . نتایج پژوهش حاکی از آن است که هوش های چندگانه می تواند نقش زیادی در آموزش و یادگیری دانش آموزان داشته باشد. آگاهی از تئوری هوش چندگانه گاردنر، معلمان را بر می انگیزد تا روش های متفاوتی برای کمک به همه دانش آموزان کلاس در جهت بهبود عملکرد تحصیلی و یادگیری آنان بیابند.
کلمات کلیدی :
دانش آموزان، هوش چندگانه گاردنر، یادگیری، عملکرد تحصیلی