ثبت نام
ورود به صفحه کاربری
صفر تا صد چاپ کتاب شما

binder-right6

binder-right5

img6.jpg

binder-left1

 

 

 

کد مقاله را وارد کنید !

علوم و تحقیقات

شیوع نقص توجه و بیش فعالی دانش آموزان پیش دبستانی زیر هفت سال و رابطه آن با سلامت روان مادران
دوره 5، شماره 55، بهمن 1402، صفحات 66 - 78
نویسندگان: مهران علی بازی* 1، فرزانه فرجاد 2، سحر بخت 3، وحید علی بازی 4

1کارشناس ارشدروان شناسی عمومی، ، دانشگا ه آزاد اسلامی واحد مرودشت

2کارشناسی روان شناسی عمومی ،دانشگاه پیام نور واحددهدشت

3کارشناسی مدیریت وبرنامه ریزی آموزشی ، دانشگاه پیام نور واحد یاسوج

4کارشناسی روان شناسی بالینی، دانشگاه اصفهان ،مشاوردبیرستان

چکیده:
موضوع: بررسی رابطه شیوع نقص توجه و بیش فعالی دانش آموزان زیر 7سال و رابطه آن با سلامت روان مادران. هدف : هدف اصلی پژوهش حاضر، بررسی رابطه بین شیوع نقص توجه و بیش فعالی در دانش آموزان کلاس اول ابتدایی و رابطه آن با سلامت روان مادران در شهرستان دهدشت می باشد.مطالعات نشان می دهد که میزان افسردگی و علایم اضطرابی و برخی اختلالات روان پزشکی دیگر ب میزان بیشتری درمادران با فرزندان مبتلا به ADHD دیده می شوند. از آ ن جا که افسردگی واضطراب مادر بر مدیریت رفتار فرزند مبتلایش تأثیرمی گذارد تشخیص و درمان به موقع افسردگی و اضطراب مادر نقش مهمی در پیش آگهی ADHDدرفرزند مبتلا دارد. در این پژوحش شیوع نقص توجه و بیش فعالی دانش آموزان زیر 7سال و رابطه آن با سلامت روان مادران ارزیابی می گردد. روش : پژوهش حاضر، براساس هدف کاربردی و از نظر روش، توصیفی- همبستگی می باشد. جامعه آماری این پژوهش شامل 200 نفردانش آموزان پیش دبستانی زیر7سال شهر دهدشت درسال 1398-1397 می باشد. . در جامعه مزبور، براساس جدول مورگان، حجم نمونه 110 نفر برآورد گردید که به صورت تصادفی ساده مشخص گردید. پس از انتخاب افرادبرای سنجش مشکلات رفتاری کودکان ازپرسشنامه کانرز (conners parent rating scale)وبرای سنجش سلامت روان مادران از پرسشنامه سلامت عمومی (GHQ-28)استفاده گردید.یافته ها: بین اختلال نقص توجه - بیش فعالی کودکان و سلامت روان مادران رابطه معنی داری وجود دارد. بین اختلال نقص توجه - بیش فعالی کودکان و سطح تحصیلات مادران رابطه معنی داری وجود دارد. بین میزان شیوع اختلال نقص توجه و بیش فعالی در دختران و پسران تفاوت معنی داری وجود دارد. اختلال نقص توجه - بیش فعالی کودکان بر سلامت روان مادران تأثیر معنادار و مثبت دارد؛ بنابراین فرضیه اصلی پژوهش معنادار می باشد و تأیید می شود. بدین معنا که با افزایش نقص توجه- بیش فعالی در فرزندان، سطح سلامت روان مادران آنها نیز افزایش می یابد (نمره در تست کاهش می یابد). لذا فرضیه تحقیق تأیید می شود. نتایج تحقیق این بود که آشکار شد که تحصیلات مادر در بروز اختلالهای رفتاری نقش مهم و مؤثری دارد؛ بدین معنی که مادران دارای تحصیلات بیشتر ،کودکانی با مشکلات عاطفی و رفتاری کمتر دارند. کاستی توجه و بیش فعالی در پسرها، شایع تر از دخترها و در کودکان نسبت به نوجوانان شایع تر است.
کلمات کلیدی:
اختلال نقص توجه بیش فعالی،سلامت روان ،دانش آموزان، پیش دبستانی، دهدشت