ثبت نام
ورود به صفحه کاربری
صفر تا صد چاپ کتاب شما

binder-right6

binder-right5

img6.jpg

binder-left1

 

 

 

علوم و تحقیقات

رابطه علی بلوغ هیجانی، سرزندگی تحصیلی با انگیزه پیشرفت تحصیلی با میانجی‌گری احساس تعلق به مدرسه در دانش آموزان متوسطه دوم شهر ایلام
دوره 6، شماره 65، آذر 1403، صفحات 1 - 9
نویسندگان : احمد میرزابیگی* 1، سعید بختیار پور 2، زهرا افتخار صعادی 3، بهنام مکوندی 4، رضا پاشا 5

1گروه روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز

2گروه روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز

3گروه روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز

4گروه روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز

5گروه روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز

چکیده :
این پژوهش با هدف بررسی رابطه علی بلوغ هیجانی و سرزندگی تحصیلی با انگیزه پیشرفت تحصیلی با میانجی‌گری احساس تعلق به مدرسه در دانش‌آموزان متوسطه دوم شهر ایلام انجام شد. جامعه آماری شامل کلیه دانش‌آموزان دختر و پسر دوره دوم متوسطه این شهر بود که با روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای و بر اساس جدول کرجسی و مورگان، 374 دانش‌آموز انتخاب شد. ابزارهای پژوهش شامل مقیاس بلوغ هیجانی، سرزندگی تحصیلی، انگیزه پیشرفت تحصیلی و احساس تعلق به مدرسه بودند. تحلیل داده‌ها با استفاده از مدل‌یابی معادلات ساختاری نشان داد که بلوغ هیجانی و سرزندگی تحصیلی تأثیر مثبت و معناداری بر انگیزه پیشرفت تحصیلی دارند و احساس تعلق به مدرسه، نقش میانجی‌گری مهمی در این رابطه ایفا می‌کند. نتایج بیانگر آن است که تقویت بلوغ هیجانی و سرزندگی تحصیلی، همراه با افزایش احساس تعلق به مدرسه، می‌تواند بهبود انگیزه و عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان را تسهیل کند. این یافته‌ها برای معلمان، مشاوران و سیاست‌گذاران آموزشی مفید بوده و می‌تواند در جهت تقویت عوامل مؤثر بر موفقیت تحصیلی دانش‌آموزان به کار رود.
کلمات کلیدی :
بلوغ هیجانی، سرزندگی تحصیلی، انگیزه پیشرفت تحصیلی، احساس تعلق به مدرسه، دانش‌آموز