ثبت نام
ورود به صفحه کاربری
صفر تا صد چاپ کتاب شما

binder-right6

binder-right5

img6.jpg

binder-left1

 

 

 

علوم و تحقیقات

مروری بر نقش عوامل روانشناختی در توسعه و یادگیری مهارت‌های حرکتی دانش‌ آموزان: از انگیزش تا خودکارآمدی
دوره 7، شماره 71، خرداد 1404، صفحات 67 - 86
نویسندگان : سیدجواد حسینی نسب* 1 ، الهام نظری 2

1 دانشجوی کارشناسی ارشد تربیت بدنی و علوم ورزشی، گرایش رفتار حرکتی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهران

2 کارشناسی ارشد روان شناسی، دانشگاه باختر ایلام

چکیده :
این مقاله به بررسی جامع نقش عوامل روانشناختی کلیدی، از جمله انگیزش، اضطراب، خودکارآمدی و باورهای خود، در فرآیند توسعه و یادگیری مهارت‌های حرکتی در دانش‌آموزان می‌پردازد. مهارت‌های حرکتی پایه و پیشرفته نقشی حیاتی در رشد همه‌جانبه فیزیکی، شناختی و اجتماعی دانش‌آموزان ایفا می‌کنند و عوامل روانشناختی به طور فزاینده‌ای به عنوان مؤلفه‌های تعیین‌کننده در موفقیت یا شکست در کسب این مهارت‌ها شناخته می‌شوند. در این مرور، ابتدا اهمیت مهارت‌های حرکتی در سنین مدرسه مورد تأکید قرار گرفته و سپس به طور عمیق به بررسی تأثیر هر یک از عوامل روانشناختی بر جنبه‌های مختلف یادگیری حرکتی، شامل یادگیری مهارت‌های پایه، اجرای آن‌ها در موقعیت‌های فشاری و توانایی حفظ و انتقال آن‌ها به موقعیت‌های جدید پرداخته می‌شود. همچنین، مداخلات روانشناختی مبتنی بر شواهد که قابلیت اجرا در محیط مدرسه برای ارتقای عملکرد حرکتی دانش‌آموزان را دارند، مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرند. در نهایت، این مرور به شناسایی شکاف‌های پژوهشی موجود در این حوزه پرداخته و پیشنهاداتی برای تحقیقات آینده ارائه می‌دهد تا درک ما از این تعامل پیچیده عمیق‌تر شده و راهکارهای عملی‌تری برای بهبود تجربه یادگیری حرکتی دانش‌آموزان فراهم گردد.
کلمات کلیدی :
عملکرد حرکتی، مداخلات روانشناختی، دانش آموزان، استرس و اضطراب، روانشناسی ورزشی