ثبت نام
ورود به صفحه کاربری
صفر تا صد چاپ کتاب شما

binder-right6

binder-right5

img6.jpg

binder-left1

 

 

 

علوم و تحقیقات

تاثیر آموزش ذهن آگاهی بر كاهش ارزيابی الگوهای تفکر ناسازگار و نشخوار فکری والدین دارای کودکان با نیازهای ویژه
دوره 7، شماره 72، تیر 1404، صفحات 35 - 54
نویسندگان : فاطمه اسماعیل بیگی* 1
1- کارشناس ارشد گروه روان شناسي عمومی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامي، کرمانشاه، ايران
چکیده :
هدف از اين پژوهش، بررسي اثربخشی آموزش ذهن آگاهی بر كاهش ارزيابی الگوهای تفکر ناسازگار و نشخوار فکری والدین دارای کودکان با نیازهای ویژه بود. طرح پژوهش، تجربي از نوع پيش آزمون و پس آزمون با گروه كنترل بود حجم نمونه شامل 30 نفر بود كه از جامعه مذكور، به روش نمونه گیری در دسترس هدفمند انتخاب شدند. 15 نفر به گروه آزمايش و 15 نفر به گروه كنترل تخصيص يافتند. ابزار هاي پژوهشي مورد استفاده پرسشنامه هاي ارزيابی الگوهای تفکر ناسازگار وايزمن و بك (1978) و نشخوار فکری نولن ـ هوکسیما و مورو (1991) بود. گروه آزمايش در طول هشت جلسه، هرجلسه به مدت 90 دقيقه آموزش ذهن آگاهی دريافت كردند. تحليل داده ها از تحليل كواريانس چند متغيره نشان داد آموزش بر ذهن آگاهی بر كاهش ارزيابی الگوهای تفکر ناسازگار و نشخوار فکری والدین دارای کودکان با نیازهای ویژه موثر بود. بنابراین ذهن آگاهی می تواند در رها سازي افراد از افکار اتوماتیک، عادت ها و الگوهاي رفتاري ناسالم کمک کند و از این رو نقش مهمی را در تنظیم رفتاري ایفا کند. به علاوه با افزودن وضوح و حیات به تجربیات می تواند سلامتی و شادمانی را به همراه داشته باشد. نکته مهم دیگر این است که درمان مبتنی بر ذهن آگاهی می تواند باعث بازنمایی ذهنی اشیاء موجود در زندگی شود که از کنترل انسان خارج است و این امر از طریق تنفس عمیق و فکر کردن آموزش داده شد.