
-
تعداد دوره ها7
-
تعداد شماره72
-
تعداد مقالات1,433
-
تعداد نویسندگان3,204
-
مقالات پذیرش شده605
-
مقالات رد شده828
-
درصد پذیرش42.22%
-
درصد عدم پذیرش57.78%
-
زمان پذیرش (روز)60
-
پایگاههای نمایه شده42
-
تعداد داوران93
-
تعداد مشاهده مقالات808,197
بررسی کاربرد هوش مصنوعی در بهبود کیفیت تدریس و یادگیری در نظام آموزشی
دوره 7، شماره 72، تیر 1404، صفحات 25 - 34
1- کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی دانشگاه بیرجند
2- کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی بیرجند
3- کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی بیرجند
4- کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی بیرجند
چکیده :
پیشرفتهای چشمگیر در حوزه هوش مصنوعی طی سالهای اخیر، فرصتهای بیسابقهای را برای بهبود کیفیت تدریس و یادگیری در نظامهای آموزشی فراهم کرده است. این فناوری با استفاده از ابزارهایی نظیر یادگیری ماشین، پردازش زبان طبیعی و تحلیل دادههای بزرگ، امکان ارائه آموزشهای شخصیسازیشده، بازخوردهای دقیق و بهموقع، و ارزیابیهای خودکار را برای یادگیرندگان و معلمان فراهم ساخته است. با وجود این ظرفیتها، چالشهای مهمی مانند نگرانیهای اخلاقی، مسائل مربوط به حفظ حریم خصوصی، کمبود زیرساختهای فناوری و مقاومت فرهنگی در برابر تغییر، بهرهگیری کامل از هوش مصنوعی را محدود میکند. مقاله حاضر با مرور جامع پژوهشها و مطالعات موردی، به بررسی کاربردهای کلیدی هوش مصنوعی در حوزه آموزش پرداخته، مزایا و محدودیتهای آن را تحلیل کرده و راهکارهایی را برای استفاده بهینه و مسئولانه از این فناوری ارائه میدهد. نتایج این بررسی، نشان میدهد که هوش مصنوعی میتواند به عنوان یک ابزار توانمندساز در کنار معلمان، نقش مؤثری در تحول نظامهای آموزشی ایفا کند؛ اما موفقیت این مسیر مستلزم رویکردی چندجانبه و توجه ویژه به ابعاد فرهنگی، اخلاقی و زیرساختی است.
کلمات کلیدی :
- 36
- 22
- 1403/12/21
- 1404/02/08
- 1404/03/28