ثبت نام
ورود به صفحه کاربری
صفر تا صد چاپ کتاب شما

binder-right6

binder-right5

img6.jpg

binder-left1

 

 

 

علوم و تحقیقات

تأثیر مستقیم کیفیت محصول و خدمات بر وفاداری مشتری: بررسی نقش عملکرد تأمین‌کننده و رضایت مشتری
دوره و شماره : آماده انتشار
نویسندگان : یاسمن کوشیار* 1
1- دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، دانشگاه آزاد واحد تهران جنوب، تهران، ایران
چکیده :
در عصر حاضر، توجه به نیازها و انتظارات مشتریان به عنوان عاملی کلیدی در دستیابی به موفقیت سازمانی شناخته می شود. یکی از راهبردهای مؤثر برای ایجاد تمایز نسبت به رقبا و دستیابی به مزیت رقابتی پایدار، ارائه خدمات با کیفیت برتر است که منجر به افزایش رضایت و در نهایت وفاداری مشتریان می‌گردد. این پژوهش با هدف بررسی تأثیر کیفیت محصول، کیفیت خدمات و رضایت مشتری بر وفاداری مشتریان در شرکت تولیدکننده سموم سمیران انجام شده است.از نظر هدف، این تحقیق کاربردی و از نظر روش گردآوری داده‌ها، توصیفی-پیمایشی از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش را مشتریان شرکت سمیران تشکیل داده‌اند که با استفاده از فرمول کوکران برای جامعه نامحدود، حجم نمونه‌ای به تعداد ۲۲۴ نفر تعیین و داده‌ها از طریق پرسشنامه استاندارد (اقتباس‌شده از مقاله پایه) با تأیید روایی و پایایی جمع‌آوری شد. برای تحلیل داده‌ها از آمار توصیفی (شاخص‌های مرکزی و پراکندگی) با نرم‌افزار SPSS 24 و برای تحلیل آمار استنباطی از مدل معادلات ساختاری (SEM) با نرم‌افزار Smart PLS3 استفاده گردید. یافته‌های پژوهش حاکی از آن است که کیفیت محصول، کیفیت خدمات و رضایت مشتری تأثیر مثبت و معناداری بر وفاداری مشتریان دارند. این نتایج بر اهمیت تمرکز بر بهبود کیفیت محصولات و خدمات و همچنین ارتقای رضایت مشتری به عنوان عوامل کلیدی در افزایش وفاداری و تحکیم جایگاه رقابتی سازمان دلالت دارد.